‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie
NAL / 30 september 2021
Nieuwsbrief Nationale Agenda Laadinfrastructuur
Nederland schakelt over op elektrisch vervoer. Om overal makkelijk en slim te laden hebben we een goede laadinfrastructuur nodig. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) draagt daaraan bij met afspraken, acties en regionale ondersteuning.

Er gebeurt veel, de uitvoering van de NAL komt echt op stoom! In deze nieuwsbrief lees je de laatste ontwikkelingen: er is weer veel te melden over de voortgang die de NAL-partijen hebben geboekt.
 
Meld u aan voor de nieuwsbrief om ook in de toekomst op de hoogte te blijven
 
Praktijkvoorbeelden uit de regio
Mooie initiatieven in het land laten zien hoe we met de NAL gezamenlijk werken aan een dekkend en aantrekkelijk laadnetwerk. Bijvoorbeeld de gemeente Tilburg, die op weg is naar zero emissie stadslogistiek. Of de provincies Noord-Brabant en Limburg, waar laadpalen als eerste voldoen aan de strenge eisen van cybersecurity. De gemeenten Zeist, Heerhugowaard en Haarlem zijn gestart met slim laden. Hiermee zetten zij zich in voor de verdere ontwikkeling van elektrisch rijden en de energietransitie. Wil je inspiratie opdoen?
Lees dan onze praktijkvoorbeelden uit de regio
 
Nationaal Laadonderzoek 2021
Medio juli presenteerden Vereniging Elektrische Rijders (VER), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en ElaadNL het Nationale Laadonderzoek 2021. Met dit jaarlijkse onderzoek worden de ervaringen en meningen van meer dan 1800 elektrische rijders over het (slim) laden gepeild. Daarmee is dit het grootste laadonderzoek onder elektrische automobilisten in Nederland. De EV-rijder is (zeer) tevreden over de laadinfrastructuur. Vooral het laadpunt thuis is favoriet, dat wordt beoordeeld met een ruime 9. Benieuwd naar de andere conclusies?

  Lees dan het persbericht, de rapportage of de samenvatting
 

 

Terugkijken: kennissessie over Smart Charging Requirements
In het kader van de NAL is onlangs een rapport met de Smart Charging Requirements opgesteld. De requirements maken duidelijk aan welke eisen laadinfrastructuur moet voldoen om slim laden te kunnen toepassen. Waarom zijn de requirements van belang, hoe zijn deze tot stand gekomen en hoe kunnen ze worden toegepast? De antwoorden hierop krijg je in de kennissessie die je terug kunt kijken op ons vimeo kanaal.
> Bekijk de vimeo
 

 

Aan de slag met snelladen? Plan van aanpak geeft houvast
Behalve de vraag naar openbare laadpalen neemt ook de vraag naar snelladers snel toe. Logisch dus dat steeds meer gemeenten zich afvragen hoe ze hiermee aan de slag kunnen. Regio Noordwest Nederland ontwikkelde een plan van aanpak voor gemeenten.

Waar moet je allemaal aan denken als je als gemeente aan de slag wilt met snelladen? Welke gebruikersgroepen zijn er, met welke partijen ga je in zee en wie heeft welke rol? Het nieuwe plan van aanpak dat MRA-Elektrisch heeft opgesteld geeft houvast.
> Lees verder
 

 

Workshop NAL tijdens Ecomobiel
 
 
Hoe werken partijen samen in de NAL om ervoor te zorgen dat iedereen overal, gemakkelijk en slim kan laden? Waarom is slim laden een cruciale bouwsteen bij laadinfrastructuur? Gerben-Jan Gerbrandy (voorzitter stuurgroep NAL) en Frank Geerts (voorzitter werkgroep Smart Charging) nemen je mee in de ontwikkelingen van Smart Charging tijdens de NAL-workshop op 12 oktober op de Ecomobielbeurs in Den Bosch. Wil je je aanmelden voor deze workshop? Registreer je dan eerst gratis voor Ecomobiel.
> Registreer je gratis voor Ecomobiel
> Meld je aan voor de workshop
 

 

Future of Charging Symposium
 
 
Zero emissie is de toekomst. Elektrisch laden voor commercieel transport is de meest innovatieve en effectieve manier om dit doel te bereiken. Het Future of Charging Symposium biedt je de kans te leren van kennis en inzichten over elektrisch laden voor de logistiek.
Van beleidsmakers tot onderzoekers en bedrijven: iedereen is uitgenodigd om kennis te delen en elkaar concrete handvatten aan te reiken. Kom jij ook naar Rotterdam op 14 oktober?
> Lees verder
 
Onderzoek naar pilots Smart Charging
Slim laden is het aanpassen van de snelheid en het tijdstip van het laden van elektrische auto’s zodat deze het bestaande stroomnet optimaal benutten, de groei van duurzame stroom uit zon en wind ondersteunen en voor de consument de laagste prijzen opzoeken. In de energietransitie biedt dit oplossingsrichtingen voor onder meer netcongestie. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft een wereldwijde koppositie met Smart Charging kennis en -producten. Voor het slagen van de NAL is het belangrijk om slim laden toekomstbestendig te maken, tijdig op te schalen en door te ontwikkelen om zo de energietransitie maximaal te ondersteunen.
Lees verder
 
Evdata.nl vernieuwd
De website Evdata.nl is vernieuwd. De navigatie is verbeterd, er zijn meer data zichtbaar, het downloaden is makkelijker en de site is zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar. Evdata.nl is een initiatief van de G4 en MRA-E en laat de ontwikkeling en de actuele stand van het elektrisch laden in een belangrijk deel van Nederland zien. De informatie is gebaseerd op de harde data van bijna 25.000 publieke oplaadpunten. Voor journalisten, onderzoekers en beleidsmakers is Evdata.nl dé tool om de ontwikkeling van het elektrisch rijden op de voet te volgen en te sturen.
        
Lees meer
 
Verkenning Prognoses Bedrijventerreinen
Districon en CE Delft verkennen momenteel welke databronnen en indicatoren bruikbaar zijn om het laadvermogen op bedrijventerreinen te schatten. De verwachting is dat met de methodiek die wordt ontwikkeld waardevolle prognoses te maken zijn. Een vervolgstap is het ontwikkelen van een Nationale Prognosekaart Logistiek, met laadprognoses voor een grote hoeveelheid bedrijventerreinen.
Ben jij als beleidsmaker of vervoerder geïnteresseerd in het bepalen van de laadvraag voor bedrijventerreinen? Of als netbeheerder verantwoordelijk voor netaansluitingen op deze terreinen? Meld je dan aan voor de digitale NKL Kennisshow Logistiek over laadprognoses op bedrijventerreinen, met o.a. Districon, ElaadNL en de Gemeente Utrecht op donderdag 30 september.
   
          
          
      
          
Meld je aan voor de NKL kennisshow
 
Vraag een account aan voor de website
Werk je aan de Nationale agenda Laadinfrastructuur? Op de website komt jouw netwerk samen. Je kan hier kennis en informatie verzamelen, delen en uitwisselen. Ook kan je in besloten groepen samenwerken.

Als je een account hebt en bent ingelogd, kun je verschillende pagina's op deze website volgen. Zet de knop “Volgen” aan. Updates van deze pagina's verschijnen dan in je mailbox.

Besloten groepen
Werk je bij een gemeente aan de laadinfrastructuur en wil je binnen je regio met andere gemeenten documenten, kennis en ervaringen delen? Dan kun je hiervoor de besloten groepen op de website van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur gebruiken. De regio coördinator kan een besloten groep aanvragen bij Guido van Leeuwen, community manager. Hij richt de omgeving in, in overleg met de regio coördinator en samen nodigen ze de deelnemers uit om lid te worden.
Maak een account aan en profiteer van de kracht van dit netwerk!
 
 
Kalender met bijeenkomsten
Behalve bijeenkomsten van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) vind je in de kalender op de website ook andere relevante bijeenkomsten. Als je een account hebt, kun je op deze pagina op de knop ‘Volgen’ klikken, dan ontvang je nieuwe bijeenkomsten automatisch per mail.
 
Colofon
Contactmogelijkheden
Via e-mail
Via de website
Aanmelden
Afmelden
Privacybeleid

Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten