Voor wie?
- Automotive sector incl. autoleasemaatschappijen
- Installatiebranche
- Werkgeversorganisaties
- VvE’s (en hun adviseurs)
- Overheden die laadinfra inkopen
Wat kom je te weten op deze dag?
Vanuit bedrijfsleven en overheid wordt verteld over alle cyberrisico’s die zij zien in relatie tot elektrisch vervoer.
- Hoe weet een bedrijf of VvE of een laadpunt veilig is of niet?
- Tot wat voor schadeposten kan een cyberaanval op laadinfrastructuur leiden? Wat voor gevolgschade kan er zijn?
- Wat kan er beter in wet- en regelgeving, en hoe speelt Nederland daarop in?
- Hoe beschermen we ons elektriciteitsnet en wie draait er op voor de maatschappelijke kosten en andere gevolgen van een black-out van het elektriciteitsnet?
- Wat als er ‘ransomware’ geplaatst wordt in alle laadpunten van een CPO of van een bepaald bedrijf, en uw klanten niet meer kunnen laden?
- Zijn particulieren en bedrijven verzekerd voor cyberaanvallen op hun laadpunten?
- Wat gaat er veranderen in de ElaadNL/ENCS ‘Requirements for procuring EV-charging stations’?
- Hoe komen we tot een internationale industriestandaard en een formeel certificeringsproces voor cyberveilige laadpunten?
Programma
13.30 Ontvangst deelnemers
14:00 Opening en welkom
Harm van den Brink, Voorzitter NAL-taakgroep Cybersecurity
14:05 Supply Chain Security
Roelof Kroon, Corporate Information Security Officer, Alfen
14:30 Internationale industriestandaard op basis van IEC 62443
Maarten Hoeve, Director Technology, ENCS & Carlos Montes Portela, Cybersecurity Consultant, ElaadNL
15:00 Pauze
15:20 Update regelgeving
Paul Broos, Secretaris NAL-taakgroep Cybersecurity
15:55 Afsluiting met slotwoord
Harm van den Brink, Voorzitter NAL-taakgroep Cybersecurity
16.00 – 17:00 Borrel
Georganiseerd door RVO en Elaad.
Aanmelden
Let op: het aantal beschikbare plekken is beperkt tot 65 personen. Schrijf je dus op tijd in.