De NAL draagt bij aan de ontwikkeling van een publiek laadnetwerk voor personen- en bestelvoertuigen. Dit netwerk bestaat uit laadpunten waar een e-rijder hun voertuig parkeert en in een aantal uur oplaadt (regulier laden - AC-laden). De prijs die een e-rijder betaalt voor het laden op het publieke laadnetwerk moet vooraf, tijdens en na de laadsessie inzichtelijk te zijn.
Via deze kaart krijg je inzicht in de verschillen tussen laadprijzen van publiek toegankelijke, reguliere laadpalen in Nederland. De kaart geeft per gemeente inzicht in de minimum, maximum en gewogen gemiddelde laadprijs per kWh. De prijs die we laten zien is de prijs aan de laadpaal (incusief BTW).
De prijs aan de laadpaal bestaat uit het zogenaamde ‘roamingtarief’. Dit roamingtarief is het tarief wat door laadpaalexploitanten aan alle nationale en internationale aanbieders van laadpassen en laad-apps in rekening wordt gebracht, en wordt daarom in de praktijk het meest gevraagd alsmede betaald. Aanbieders van laadpassen of laad-apps kunnen zelf afwijkende tarieven in rekening brengen. Het ad-hoc tarief, ook wel bekend als het tarief dat rechtstreeks aan de exploitant wordt betaald, komt over het algemeen overeen met dit roamingtarief, maar kan in bepaalde gevallen afwijken. Veel laadpalen hebben geen ad-hoc tarief omdat er bij deze palen niet rechtstreeks bij de exploitant betaald kan worden. Deze palen hebben wel een roamingtarief, en dit tarief is in deze data verwerkt.
AC staat voor Alternating Current (wisselstroom), dit is wat we regulier laden noemen. Daarnaast is er ook DC, dat staat voor Direct Current (gelijkstroom). Dit gaat meestal gepaard met hoge laadvermogens (snelladen).
Gebruikte databronnen: Charge It Up B.V. Peildatum is 1 september 2024.