Hoofddorp heeft een slim laadplein

01-04-2021 1359 keer bekeken

Met batterijen verstopt in straatmeubilair en slimme laadzuilen is het laadplein in het stadshart van Hoofddorp echt een innovatief project. Op 8 maart verrichtte Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de opening van het slimme laadplein. "Slim laden maakt elektrisch rijden nóg aantrekkelijker."

Op 46 plekken in Nederland bouwen we nieuwe slimme laadpleinen, en dat is goed nieuws. Ze ontlasten het stroomnet, zorgen dat we groene stroom beter benutten en maken het laden van je auto nog voordeliger. En in het stadshart van Hoofddorp blijkt op dit laadplein ook nog eens dat functionaliteit en duurzaamheid hand in hand gaan. De beschikbare ruimte is handig benut, zo zit de centrale batterij die de stroomopslag regelt verstopt in een bankje. Dit laadplein is kortom een aanwinst voor de straat, en voor de elektrische rijder, die met meer dan 1500 laadpunten in de gemeente Haarlemmermeer toch al heel welkom was. Ik ben trots om het plein vandaag te openen, ook al is het vanachter het scherm. Ik kom graag een keertje langs om dit plein zelf uit te proberen, aldus de staatsecretaris. Die uitnodiging neemt wethouder Marja Ruigrok van Verkeer en Vervoer én Innovatie graag aan: innoveren kan alleen als je kennis en kunde open met elkaar deelt. Een duurzame toekomst bereiken we samen. 

Wethouder Marja Ruigrok zittend op de batterij die is geïntegreerd in het straatmeubilair

Wethouder Marja Ruigrok zittend op de batterij die is geïntegreerd in het straatmeubilair 

De gemeente onderzoekt daarnaast in hoeverre een combinatie mogelijk is waarbij laadplekken ook kunnen worden gebruikt voor het parkeren van niet-elektrische auto’s. Dat gebeurt in de gemeente Haarlemmermeer via een uniek dynamisch parkeersysteem, waarbij lampen met ondersteunende tekst aangeven wie er kan parkeren. Bij blauw kun je elektrisch laden, bij groen kan iedereen parkeren. Op het moment dat er niet wordt geladen, zijn er laadplekken beschikbaar als parkeerplek voor niet-elektrische auto’s. Dat biedt een voordeel ten opzichte van losse laadplekken die wél altijd zijn gereserveerd voor elektrische auto’s. “Dus naast slim laden biedt dit plein ook nog een hele slimme parkeeroplossing,” zegt Marja Ruigrok.

Initiatiefnemer Peter van Dam van SlimLaden vertelt over hoe het eerste Laadplein-2-Grid in Nederland, een tussenoplossing is in de energietransitie.

Peter van Dam wilde iets doen met Vehicle-2-Grid (V2G), elektrische auto’s die ook elektriciteit kunnen terug leveren naar het net.  Maar de meeste elektrische auto’s zijn daar technisch nog niet toe in staat. Peter van Dam: “We bedachten dat we een Laadplein-2-Grid konden maken. Niet de individuele auto, maar een centrale batterij zorgt voor de balancering op het energienet. Op die manier kunnen we ook terug leveren aan het net.” Dat idee had nogal wat voeten in de aarde, want het plein ligt midden in de openbare ruimte. De oplossing moest veilig en esthetisch zijn. “Uiteindelijk is gekozen om de batterij te verwerken in straatmeubilair”, zegt Van Dam. Het gaat om duurzaam én hufterproof materiaal dat er ook nog eens fraai uitziet.

Lees hier verder op haarlemmermeergemeente.nl

Meer informatie ook op: NKLNederland en NKL-Kennisloket.

Slim laadplein in de gemeente Haarlemmermeer geopend op 3 maart 2021

Foto: Peter van Dam van SlimLaden (via Google maps)

Cookie-instellingen