Elektrische autorijders zijn thuisladers: thuisladen krijgt rapportcijfer 9,3

08-09-2022 297 keer bekeken

In Nederland heeft bijna tweederde van de EV-rijders (Electric Vehicel) thuis een laadplek. Bijvoorbeeld op een oprit of via een andere eigen laadmogelijkheid. Dit blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2022.

Dat is het grootste landelijke onderzoek naar de laatste trends en ontwikkelingen rond het laden van elektrische auto’s. Dit is de 3e editie van het laadonderzoek. Bijna 3.000 EV-rijders deelden hun meningen en ervaringen rond elektrisch rijden.

De ‘thuisladers’ laden 50% op de eigen stroomaansluiting, 42% op een laadpaal en 8% op een stopcontact. 21% van de kilometers wordt op een publieke laadpaal in de buurt van de woning geladen. De rest laadt de elektrische kilometers op het werk op, bij een snellader, of bij een openbare laadpaal elders. Van de thuisladers heeft een opvallend hoog aantal zonnepanelen, namelijk 79%. Ter vergelijking: landelijk heeft zo’n 19% van de huishoudens zonnepanelen.

Voor het aanvragen van publieke laadpunten is overigens veel geduld nodig: in 45% van de succesvolle aanvragen duurde het 7 tot 12 maanden voor het laadpunt werd geplaatst.

3.500 km meer EV

In Nederland is in 2022 gemiddeld 18.500 kilometer elektrisch gereden; dat is 3.500 kilometer meer dan in 2021. Eénderde van de EV-rijders hoeft de batterij onderweg nooit bij te laden. Meer dan de helft van alle EV-rijders legt maximaal eens per maand een grotere afstand af dan het rijbereik van de elektrische auto toestaat. Vakanties horen daar niet bij. Het Nationaal Laadonderzoek 2022 laat zien dat ervaren EV-rijders weinig ‘range anxiety’ ervaren; de angst om het reisdoel niet te halen, omdat het rijbereik van de elektrische auto niet voldoende is.

Hoge energieprijzen

De fors gestegen energieprijzen hebben niet bijzonder veel invloed op het laadgedrag van thuisladers. Hoewel 21% van de thuisladers in 2022 een (veel) duurder stroomcontract kreeg, blijft het grootste deel van hen toch thuisladen. Een kwart van deze groep kiest wél voor meer openbaar laden. De enquête is opengesteld tot en met mei 2022, dus mogelijk veranderen deze resultaten nog als de energiecrisis langer voortduurt.

Minder knelpunten openbaar laden

In 2022 laadt 37% van de respondenten wel eens bij een openbare laadpaal dichtbij de woning en 52% bij openbare laadpalen elders. Hoewel 71% bij openbaar laden wel eens knelpunten ervaart, is het rapportcijfer voldoende (in de buurt van de woning een 6,9, elders een 6,8). Die rapportcijfers waren in 2021 hoger, maar vorig jaar ervoeren méér mensen knelpunten met openbare laadpalen (89%).

Over de initiatiefnemers

Het Nationaal Laadonderzoek geeft een breed inzicht in hoe EV-rijders hun elektrische auto’s laden, hoe zij dit ervaren en welke knelpunten ze tegenkomen. Het Laadonderzoek is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Rijksuniversiteit Groningen voert het jaarlijkse onderzoek uit.

Het gehele onderzoek kunt u hier downloaden

De resultaten van het Nationaal Laadonderzoek 2022 zijn op donderdag 8 september toegelicht in een webinar.   

U kunt het webinar hier terugkijken

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.