NAL-regio’s (gemeentes en provincies) maken goed gebruik van de Handreiking Netbewust Laden en nemen in nieuwe concessies het toepassen van Netbewust Laden als voorwaarde op. Bij een groot deel van de lopende concessies van openbare laadpalen in Nederland is Netbewust Laden nog niet opgenomen in de contracten. De CPO’s hebben hier ook geen rekening mee gehouden bij de inschrijving voor deze concessies. De netcongestie in Nederland zorgt echter voor problemen die ook de uitrol van openbare laadpalen kunnen raken. Om ruimte te creëren op het elektriciteitsnet is de implementatie van Netbewust Laden ook in lopende contracten gewenst.
Wat is Netbewust Laden?
Bij netbewust laden wordt de hoeveelheid stroom die beschikbaar is voor het opladen van elektrische auto’s tijdelijk verminderd als er tijdens piekuren in een bepaald gebied een kans is op overbelasting van het lokale stroomnet. Netbewust laden wordt dus alleen geactiveerd op die momenten dat het nodig is voor het stroomnet. De beheerder van de laadpalen verdeelt de beschikbare stroom over de ladende auto’s, die dan tijdelijk op een lager vermogen opladen. Dit gebeurt na een signaal van de netbeheerder. Omdat elektrische auto’s over het algemeen langer ingeplugd staan dan nodig is om volledig op te laden, zal zo’n situatie in de meeste gevallen geen grote gevolgen hebben voor de automobilist.
Resultaten financiële impact
Het toepassen van Netbewust Laden heeft mogelijk impact op de business case van de CPO. De grootste impact komt voort uit misgelopen afzet van elektriciteit tijdens laadsessies. Netbewust Laden legt namelijk een begrenzingsprofiel op de laadsessie waardoor er uiteindelijk in situaties minder elektriciteit geleverd wordt.
De misgelopen afzet (in kWh) over de gehele looptijd van een concessiecontract varieert, afhankelijk van het begrenzingsprofiel. Deze variatie in misgelopen afzet is groot, omdat er een breed aantal begrenzingsprofielen is onderzocht. De onderzochte profielen varieerden van een begrenzing tot 0-4 kW per laadpunt, met een tijdsduur van 0,5 tot 6 uur per dag. Daarnaast zijn er ook implementatiekosten (ontwikkelen software, backoffice, etc.). Dit resulteert in een totale financiële impact per laadpunt variërend tussen €44 en €449 gedurende de looptijd van het contract, afhankelijk van de mate en duur van de begrenzing. Eventuele benodigde upgrade van de laadpalen of consequenties voor de energiecontracten van CPO’s verschillen per concessie en zijn zodoende buiten de scope van het onderzoek gehouden.
Advies vergoedingmethodiek
EVConsult heeft in het onderzoek ook verkend op wat voor manier een mogelijke vergoedingsmethodiek uitgevoerd kan worden. Drie verschillende organisaties zijn bekeken als mogelijke uitvoerder van een regeling: Rijksoverheid, decentrale overheden (gemeenten en/of provincie) en regionale netbeheerders.
Ontwikkeling van een regeling uitgevoerd door regionale netbeheerders biedt de meeste voordelen en lijkt het meest kansrijk. Het advies is dan ook om een tegemoetkomingsregeling door middel van Capaciteitsbeperkend Contract (CBC) via regionale netbeheerders verder uit te werken.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de hoogte van de vergoedingsregeling kan bestaan uit een eenmalige vergoeding voor activatie van netbewust laden en een jaarlijkse vergoeding voor inzet of een combinatie van die twee in een jaarlijkse exploitatievergoeding.
Vervolgstappen
Het onderzoek biedt een basis voor de kostenimpact van de implementatie van netbewust laden en de mogelijkheden voor het inrichten van een vergoeding. NAL-regio’s, CPO’s en regionale netbeheerders gaan op basis van de uitkomsten regionaal met elkaar in gesprek om te bekijken of hier verdere afspraken over gemaakt kunnen worden.
Meer weten?