Afgelopen vrijdag 18 oktober zijn de oprichtende partijen van de EVC-ISAC bijeengekomen om de oprichting te vieren. De oprichtende partijen zijn Alfen, ElaadNL, Eneco eMobility, Fastned, GreenFlux Assets, Last Mile Solutions, Milence, en Vattenfall inCharge.
Met de EVC-ISAC willen de deelnemers de cybersecurity, betrouwbaarheid en weerbaarheid van de Nederlandse laadinfrastructuur verbeteren om zo negatieve impact op de samenleving te voorkomen. De EVC-ISAC doet dit door een veilige en vertrouwde omgeving te bieden waarin de deelnemers vertrouwelijke informatie kunnen uitwisselen over dreigingen, kwetsbaarheden en incidenten. De EVC-ISAC zal daarvoor ook gaan samenwerken met het NCSC en andere sectorale ISAC’s.
Wet Beveiliging Netwerk- en Informatiesystemen
Door de grote groei van elektrisch vervoer is de laadinfrastructuur inmiddels kritieke infrastructuur die van groot belang is voor de samenleving als geheel. Cyberincidenten kunnen leiden tot het niet meer kunnen laden van elektrische auto’s door uitval van deze laadinfrastructuur, de diefstal van persoonlijke gegevens, en in het ernstigste geval zelfs tot problemen met of uitval van (delen van) het elektriciteitsnetwerk.
Om deze reden vallen exploitanten van laadpunten die meer dan 300 megawatt aan laadvermogen beheren sinds 1 oktober 2023 onder de Wet Beveiliging Netwerk- en Informatiesystemen. Dit is vooruitlopend op de Europese NIS2-richtlijn die nu wordt omgezet in de nieuwe Nederlandse Cyberbeveiligingswet die naar verwachting in 2025 in werking gaat treden.
Professionalisering
Met de oprichting van de EVC-ISAC nemen de oprichtende partijen initiatief om te komen tot een verdere professionalisering in de EV sector en een grotere digitale weerbaarheid. Geïnteresseerde partijen kunnen zich melden bij het secretariaat van de EVC-ISAC.