Met de nieuwe routekaart is er een heldere visie en een strategie om te zorgen voor voldoende laadinfrastructuur voor de vele emissieloze bouwprojecten die eraan komen. Slim gebruik van bestaande stroompunten, nieuwe regionale hotspots en creatieve oplossingen met batterijen. Alles is nodig om aan de snel groeiende vraag te kunnen voldoen.
Dat de vraag naar stroom voor de bouwprojecten de komende jaren sterk zal toenemen bleek al uit de outlook die ElaadNL in september 2024 publiceerde. Aangejaagd door doelstellingen voor stikstofuitstoot, klimaat en schone lucht investeren opdrachtgevers en de bouwsector in elektrisch bouwmaterieel. In een routekaart voor schoon en emissieloos bouwen werd vorig jaar het groeipad naar een volledig emissieloze bouwplaats uitgestippeld met de nodige subsidies en ondersteuning. Nu is er dus vanuit de NAL ook een routekaart voor de vereiste laadinfrastructuur.
Andere aanpak
Omdat bouwprojecten tijdelijk op een bepaalde locatie zijn, vereist de bouw een andere aanpak dan bijvoorbeeld de logistiek. Het is belangrijk dat overheden, de sector en netbeheer op tijd weten wat de verwachte vermogensvraag is, zodat het laden van het materieel geen belemmering wordt voor de bouwwerkzaamheden. Misschien zijn er mogelijkheden voor gedeeld gebruik met laadpleinen voor de logistieke sector of de laadpalen in de straat. Ook het slim gebruik van bestaande stroompunten biedt oplossingen.
Samen met de regio’s zal de routekaart de komende tijd worden vertaald naar een actieagenda en wordt de uitvoering gestart. Voor de uitvoering van de routekaart is de NAL-taakgroep Laden op de bouwplaats gepromoveerd tot een nieuwe werkgroep: Laadinfrastructuur voor de bouw. In de werkgroep zijn de regio’s, de marktpartijen, netbeheer en de grote landelijke opdrachtgevers vertegenwoordigd.
Bekijk nu de routekaart