Nieuw ‘keurmerk’ vereenvoudigt uitrol slimme laadpalen

06-12-2024 962 keer bekeken

Er is een nieuwe Nederlands Technische Afspraak (NTA) ontwikkeld voor slimme laadpunten en laaddiensten voor elektrische voertuigen. Met deze NTA zijn de vereisten en specificaties voor slimme laadpunten en laaddiensten vastgelegd.

Deze afspraak vormt de eerste stap naar de ontwikkeling van een ‘keurmerk’ voor slimme laadpunten en laaddiensten. De nieuwe NTA heeft als doel om slim laden zo eenvoudig mogelijk te maken en de uitrol van slimme laadpunten in Nederland te stimuleren. Deze NTA is van toepassing op zowel private als publiek toegankelijke laadpalen op privaat terrein.

Nederland neemt wereldwijd een vooraanstaande positie in op het gebied van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Door tijdig te investeren in toekomstgerichte afspraken, kan deze positie worden behouden en verder uitgebouwd. Dat is gunstig voor de Nederlandse (innovatieve) industrie. De nieuwe NTA (voluit: NTA 8043-2024) brengt Nederland een stap dichter bij een duurzame en efficiënte elektriciteitsvoorziening voor elektrische voertuigen.

Ambitie

Het ontwikkelen van een keurmerk is een van de acties binnen van het nationale opschalingsprogramma ‘Slim Laden Voor Iedereen’ (SLVI) dat de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is gestart. In dit actieprogramma werken partijen uit de laadketen samen om de landelijke uitrol van slim laden te versnellen. Slim laden van elektrische auto’s helpt duurzame stroom beter te benutten, piekdrukte op het stroomnet te verminderen en kosten te besparen voor gebruikers. De ambitie van de NAL is dat tegen eind 2025 meer dan 60% van de laadsessies van elektrische personenauto’s en bestelwagens in het private en (semi-)publieke domein slim zijn.  

Certificaat

De NTA 8043 vormt de basis voor het verkrijgen van een certificaat. Met zo’n certificaat kunnen partijen aantonen dat zij voldoen aan de NTA-eisen. Een dergelijk keurmerk zorgt ervoor dat bij zowel aanbieders als afnemers (bedrijven en/of particulieren) duidelijkheid bestaat over de voorwaarden waar het product of de dienst voldoet – of moet voldoen. Voor het vaststellen van deze vereisten werken alle relevante marktpartijen samen, onder begeleiding van NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut).  De verwachting is dat NEN in de loop van 2025 samen met een werkgroep van externe deskundigen het schema voor certificering zal hebben gerealiseerd. De norm is vrij toegankelijk via de website van NEN.

MID-meter

In de NTA is opgenomen dat bemetering moet voldoen aan de Metrologiewet. De Nederlandse Metrologiewet is gebaseerd op Europese regelgeving. Recentelijk heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan om de Meetinstrumentenrichtlijn aan te passen voor oplaadapparatuur voor elektrische voertuigen (EVSE). In dit voorstel is onder andere opgenomen dat meetresultaten op een apparaat van de consument mogen worden gepresenteerd (als alternatief voor een display op de laadpaal). Daarnaast wordt duidelijkheid geboden dat de Europese metrologieregels van toepassing zijn op DC-laadstations.

EU-landen en het Europees Parlement moeten nog een besluit nemen over dit voorstel. In oktober konden stakeholders hun visie kenbaar maken aan de Europese Commissie. Als de aanpassing van de Meetinstrumentenrichtlijn definitief wordt, zullen de regels worden opgenomen in de Nederlandse Metrologiewet. Het is op dit moment nog onbekend wanneer dit zal plaatsvinden.

 

Cookie-instellingen