Deze ontwikkeling is onderdeel van het programma 'Slim Laden voor Iedereen' van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Dit programma streeft ernaar slim laden op grote schaal te implementeren, zodat elektrische voertuigen optimaal kunnen bijdragen aan de energietransitie.
Wat is Netbewust Laden?
Bij netbewust laden wordt de hoeveelheid stroom die beschikbaar is voor het opladen van elektrische auto’s tijdelijk verminderd als er tijdens piekuren in een bepaald gebied een kans is op overbelasting van het lokale stroomnet. Netbewust laden wordt dus alleen geactiveerd op die momenten dat het nodig is voor het stroomnet. De beheerder van de laadpalen verdeelt de beschikbare stroom over de ladende auto’s, die dan tijdelijk op een lager vermogen opladen. Dit gebeurt na een signaal van de netbeheerder. Omdat elektrische auto’s over het algemeen langer ingeplugd staan dan nodig is om volledig op te laden, zal zo’n situatie in de meeste gevallen geen grote gevolgen hebben voor de automobilist.
Gestandaardiseerde communicatie
Op dit moment wordt er al informatie uitgewisseld tussen netbeheerders en CPO’s, maar dit gebeurt nog via verschillende interfaces of op een niet-geautomatiseerde manier. Dat zorgt voor complexiteit en extra inspanningen bij de implementatie. De keuze voor één standaard – OpenADR – brengt hier verandering in en maakt grootschalige, efficiënte communicatie mogelijk. OpenADR 3.0 werd geselecteerd vanwege zijn geschiktheid voor het uniform en geautomatiseerd doorgeven van beschikbare netcapaciteit. Vanuit OpenADR 3.0 is een beperkte berichtenset geselecteerd om netbewust laden, zoals we dat in Nederland met elkaar hebben afgesproken, te kunnen invullen.
Implementatie
De implementatie van OpenADR is inmiddels gestart. Verschillende netbeheerders en CPO’s werken momenteel aan het inrichten van hun ICT-systemen om berichten te kunnen versturen en ontvangen. Netbeheerders sturen capaciteitsprofielen per laadcluster (groep van laadpalen), die door CPO’s actief worden gebruikt in het laadproces.
ElaadNL beheert de Nederlandse specificatie van OpenADR en ondersteunt bij implementatievragen. In 2025 wordt onderzocht hoe de beheerstructuur verder vorm krijgt. Deze stap markeert een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van een slim, toekomstbestendig laadinfrastructuur systeem.