Prijstransparantie bij elektrisch laden: tijd om door te pakken!

20-06-2025 199 keer bekeken

Wat kost laden nou écht? De nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025, uitgevoerd door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), laat zien dat de gemiddelde score – net als in 2023 – blijft hangen op een 6,1. Dit geeft aan dat we nog niet op het gewenste niveau zitten.

Wel zijn er goede voorbeelden die laten zien dat prijstransparantie bij laden nu al mogelijk is. Zo zien we dat als partijen aandacht geven aan prijstransparantie er significant hoger wordt gescoord. Dit is het geval bij concessies, maar ook bij een aantal koplopers in de markt die bewust werk maken van prijstransparantie. 

De belangrijkste bevindingen

  • Landelijke score van prijstransparantie blijft steken op 6,1
  • Concessiepalen scoren beter (6,8), semipublieke palen blijven achter (5,5). Open markt palen scoren gelijk aan het landelijk gemiddelde (6,1).
  • Slechts 50% van de prijzen op facturen komt overeen met de vooraf vindbare prijs; bij 20% was vooraf überhaupt geen tarief beschikbaar
  • Inzicht in prijs tijdens laden blijft zwaar onder de norm (0,1 op 1)
  • Ad-hoc laden lukt bij slechts 53% van de laadpunten, onveranderd sinds 2023. Ook hier zijn weer heel grote verschillen tussen concessiepalen en semipublieke palen.
  • Grote verschillen tussen MSP’s (scores van 4,2 tot 7,4)
  • G4-regio’s scoren beter dan het landelijk gemiddelde, mogelijk door hoger aandeel concessiepalen

Je vindt de volledig samenvatting in het nieuwsbericht van het NKL en/of bekijk de benchmark. 

Naar de Benchmark Prijstransparantie laden van elektrische vervoer 2025

Cookie-instellingen