Wel zijn er goede voorbeelden die laten zien dat prijstransparantie bij laden nu al mogelijk is. Zo zien we dat als partijen aandacht geven aan prijstransparantie er significant hoger wordt gescoord. Dit is het geval bij concessies, maar ook bij een aantal koplopers in de markt die bewust werk maken van prijstransparantie.
De belangrijkste bevindingen
- Landelijke score van prijstransparantie blijft steken op 6,1
- Concessiepalen scoren beter (6,8), semipublieke palen blijven achter (5,5). Open markt palen scoren gelijk aan het landelijk gemiddelde (6,1).
- Slechts 50% van de prijzen op facturen komt overeen met de vooraf vindbare prijs; bij 20% was vooraf überhaupt geen tarief beschikbaar
- Inzicht in prijs tijdens laden blijft zwaar onder de norm (0,1 op 1)
- Ad-hoc laden lukt bij slechts 53% van de laadpunten, onveranderd sinds 2023. Ook hier zijn weer heel grote verschillen tussen concessiepalen en semipublieke palen.
- Grote verschillen tussen MSP’s (scores van 4,2 tot 7,4)
- G4-regio’s scoren beter dan het landelijk gemiddelde, mogelijk door hoger aandeel concessiepalen
Je vindt de volledig samenvatting in het nieuwsbericht van het NKL en/of bekijk de benchmark.
Naar de Benchmark Prijstransparantie laden van elektrische vervoer 2025