Bij slim laden past de auto het laden aan op momenten dat stroom goedkoper of duurzamer is. Dit kan bijvoorbeeld automatisch via een app of een slimme laadpaal.
Veel thuisladers hebben dynamisch energiecontract
61 procent van alle kilometers wordt thuis geladen. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen. Zij laden vaak op momenten dat de zon schijnt. Steeds meer rijders kiezen daarnaast voor een dynamisch energiecontract. Bij dit type contract wisselt de stroomprijs elk uur. Inmiddels heeft 41 procent van de thuisladers een dynamisch contract. In alle huishoudens samen is dat maar 6 procent.
Slim laden werkt goed in combinatie met een dynamisch contract. Laden vraagt veel stroom en kan meestal op een flexibel moment. Ook rijders zonder eigen oprit vinden oplossingen. Een derde legt een kabel van huis naar de auto. Zo profiteren zij toch van zonne-energie of een dynamisch contract.
Slim laden bij openbare laadpaal
EV-rijders zien ook op straat en op werk kansen om voordelig te laden. Bij publieke laadpalen kan het laadtarief veranderen afhankelijk van het tijdstip. In daluren is het tarief laag en in de spits is het hoger. Ook kan de laadsnelheid verschillen. In de spits gaat er minder stroom naar de auto. Veel EV-rijders kiezen daarom voor slimme laadtarieven. Dat is voor hen een belangrijke reden om slim te laden. Op sommige plekken kan dit al en er wordt gewerkt om het in heel het land mogelijk te maken. De meeste EV-rijders zijn positief over slim laden op straat. Zij vinden het vooral belangrijk dat de auto genoeg geladen is voor de volgende rit.
Rijders willen vooraf inzicht
Er is meer inzicht in laadtarieven dan vroeger. Toch weet 28 procent vaak niet wat een paal in de buurt kost. Verder weg is er nog minder kennis. Bijna 80 procent wil vooraf weten wat een laadsessie kost. De meeste rijders betalen deze kosten zelf.
Het Nationaal Laadonderzoek
Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse enquĂȘte onder EV-rijders. RVO, ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders zijn de initiatiefnemers. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur werkt mee. De Rijksuniversiteit Groningen controleert het onderzoek. Lees het volledige onderzoek (hyperlink) met alle bevindingen.
Bekijk het Nationaal Laadonderzoek