Landelijke prognose
Bij het opstellen van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), onderdeel van het Klimaatakkoord, is voorspeld dat er 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn in 2030 om alle elektrische personenauto’s te kunnen laden. Belangrijk om te benadrukken is dat de genoemde 1,7 miljoen laadpunten in 2030 een prognose en geen doelstelling is, vanwege de onzekerheden in een snel ontwikkelende markt.
Onderstaande tabel is onderdeel van de prognose en geeft een indicatief tijdspad weer voor de benodigde aantallen laadpunten per jaar tot en met 2030.
Deze prognose is opgesteld met de kennis en stand van zaken uit 2019. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op, zo is de actieradius van elektrische auto's in de afgelopen jaren fors toegenomen en wordt het snelladen steeds sneller met kortere laadsessies als gevolg, ook neemt het aanbod aan snelladers toe.
Buurtprognoses
Benieuwd naar de prognose voor het aantal laadpunten op buurtniveau in 2025 en 2030?
Open het interactieve dashboard
De prognose op buurtniveau biedt een goed startpunt voor de samenwerkingsregio en haar gemeenten. De prognose kan naar wens worden uitgebreid met specifieke beleidskeuzes en speciale kenmerken van gemeenten. Denk bijvoorbeeld aan parkeernormen, zero-emissiezones, nieuwbouwwijken, een specifieke snellaadvisie etc. Dit biedt een meer realistisch beeld. Als gemeenten en samenwerkingsregio’s al een prognose op maat hebben, geniet deze de voorkeur.
De netbeheerders hebben op verzoek van het Rijk de cijfers uit de ElaadNL Outlook (in combinatie met hun eigen prognoses) inzichtelijk gemaakt en ter beschikking gesteld aan de regio. Dit is dezelfde informatie als in deze tool, maar dan in tabelvorm. De regio’s kunnen deze met hun eigen inzichten aanvullen. De visualisatie wordt vervolgens jaarlijks geüpdatet aan de hand van deze nieuwe, actuelere informatie.
Achtergrond prognose
Deze prognose is opgesteld op basis van de ElaadNL outlooks, een uitgebreid overzicht vindt u op de website van ElaadNL.
Planning capaciteitsberekening netbeheerder
De netbeheerder houdt ook rekening met andere transities bijvoorbeeld in de gebouwde omgeving. De impact van de gebouwde omgeving wordt uitgewerkt in de zogenaamde Regionale Energie Strategieën (RES). Om de net-impact integraal te bepalen, is het belangrijk dat zowel de prognose vanuit mobiliteit als die vanuit de gebouwde omgeving hetzelfde tijdpad volgt. Afstemming is van groot belang. Het geeft netbeheerders houvast voor besluitvorming rondom eventuele verzwaringen van het net. Dit betekent dat jaarlijks vóór 1 juli, startend in 2021, de geactualiseerde laadbehoefte aan de netbeheerder moet worden doorgegeven.