Amsterdam heeft de samenwerkende partijen TotalEnergies en Pon geselecteerd voor de ontwikkeling van E-lympic. Samen met de gemeente, omwonenden en lokale ondernemers zullen zij E-lympic de komende tijd definitief vormgeven.
Uitstootvrije zone
Amsterdam wil voor 2030 van het gebied binnen de ring een uitstootvrije zone maken. Hiervoor moet het aantal snellaadlocaties snel uitbreiden. Het autobezit onder Amsterdammers wil de gemeente omlaagbrengen. Daarom willen ze het delen van elektrische vervoermiddelen, zoals deelscooters, deelbakfietsen en e-bikes, stimuleren. Zo maken ze ruimte in de stad en vergroten ze de leefbaarheid.
Testomgeving
Met E-lympic gaat de gemeente verkennen hoe duurzaam vervoer er in de toekomst uit kan zien. Amsterdam gaat samen met het AMS Instituut onderzoeken hoe zo’n mobiliteitshub werkt. Vragen als hoe de hub wordt gebruikt, wat dit betekent voor het verkeer rondom de hub en het energieverbruik, hoopt de gemeente te kunnen beantwoorden. De resultaten worden gebruikt om toekomstige duurzame hubs nog beter te maken.
Van en voor de buurt
De komende maanden, tot en met het eind van het jaar, gaat de gemeente samen met de omwonenden en ondernemers in de buurt aan de slag met de inrichting van de hub. Samen bepalen ze welke voorzieningen en diensten er precies komen. Denk bijvoorbeeld aan een pakketmuur of een repair café voor je fiets. De bouw gaat naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 van start.
Meer weten