Proactief plaatsen is een laadpaal plaatsen op een plek waar we vanuit de prognose vraag verwachten maar waarvoor we nog geen concrete aanvraag van een e-rijder hebben ontvangen. We besparen dus op de tijd die het kost om een laadpaal te laten plaatsen én we zorgen voor een stabiele werkvoorraad voor de onderaannemers die de laadpaal plaatsen. Eerder hebben we gemerkt dat onderaannemers teams afschalen als er niet genoeg zekerheid is over het aantal te plaatsen laadpalen. Door een deel van de benodigde laadpalen proactief te plaatsen voorkomen we dat e-rijders lang moeten wachten op een openbare laadpaal.
Wat is een goede locatie voor een proactieve laadpaal? Hieronder een aantal suggesties die je kunnen helpen. Blijf je moeite houden om de proactieve locaties in je gemeente aan te wijzen? Dan heb je de mogelijkheid om 25% minder proactieve laadpalen te plaatsen. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij je accountmanager van Vattenfall of je laadconsulent.
- Opvullen van witte vlekken
Om te komen tot een landelijk dekkend netwerk maken wij o.a. gebruik van de zogenaamde ‘witte vlekken kaart’. Voor meer uitleg over deze kaart, zie Landelijk dekkend netwerk | Nationale Agenda Laadinfrastructuur.
Je kunt gebruik maken van proactieve palen om deze witte vlekken makkelijk op te vullen. Zo help je de NAL en je eigen gemeente op een makkelijke manier om tot een betere dekking te komen van openbare laadpalen.
- Bijplaatsen bij hoog verbruik (data)
Sinds kort geeft Vattenfall het aan wanneer een laadpaal een dusdanig hoog verbruik heeft dat er nog een paal bij moet worden geplaatst. Tegelijkertijd kan het zo zijn dat je als gemeente merkt dat een of meerdere laadpalen veel gebruikt worden, maar er volgens de criteria nog geen reden is tot bijplaatsing. In dat geval kun je zelf besluiten om een proactieve paal in de buurt te plaatsen en zo de druk op een specifieke laadpaal te verminderen. Om inzicht te krijgen in het verbruik van specifieke laadpalen kun je gebruik maken van het monitoringsdashboard (Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (arcgis.com))
- bezoekerslocaties
Op locaties waar verkeer parkeren wordt verwacht wat niet door bewoners van de straat is, noemen we dat een bezoekers locatie. Hierbij kun je denken aan de parkeerhavens in wijken voor bezoek van familie en vrienden, bij winkels of recreatiegelegenheden. Op deze plekken is geen paal-volgt-auto aanvraag, maar wel een laadbehoefte.
- Bijplaatsen vooruitlopend op paal-volgt auto
In gebieden waar wordt verwacht dat er paal-volgt-auto aanvragen komen, kan er worden gekozen vast op elke 250 meter (de max afstand voor paal-volgt auto aanvraag) een laadpaal te plaatsen. Dit verdichte netwerk zorgt voor voldoende laadvoorzieningen voor elke nieuwe aanvraag.
- Plaatsen op nieuwbouwlocaties
Vooruitlopend op de oplevering van nieuw te bouwen woningen of andere panden kan een proactieve locatie worden aangewezen voor de toekomstige behoefte aan laden. Het voordeel om deze vooraf in te plannen en af te stemmen is, dat de straat maar eenmalig open hoeft en de paal vaak geplaatst kan worden voordat het straten daadwerkelijk begint.
Daarnaast is er de mogelijkheid om het aantal proactief te plaatsen laadpalen in jouw gemeente te verlagen met 25% . Dit is een eenmalig aanbod, de palen die niet worden geplaatst, kunnen niet later nog worden geplaatst maar vervallen. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij je accountmanager van Vattenfall of je laadconsulent.
Heb je nog vragen over de plaatsing van proactieve laadpalen of over de plankaart in het algemeen, neem dan contact op met je laadconsulent. We helpen je graag!