Vol energie de fossielvrije toekomst tegemoet

07-11-2024 173 keer bekeken

Op 26 september was de Vliegende Brigade bij een kennismiddag voor logistieke ondernemers in Leeuwarden. De Freonen van Fossylfrij Fryslân, een publiek-private organisatie die werkt aan een fossielvrij Fryslân, organiseerde dit leerzame en goed bezochte event.

In de Elfstedenhal in Leeuwarden – met uitzicht op het schaatsijs – kwamen meer dan 100 ondernemers samen om te horen wat er nu en in de toekomst mogelijk is om de logistiek te verduurzamen. De Vliegende Brigade was medeorganisator van de middag en nam deze ondernemers mee in de kansen en uitdagingen van specifiek batterij-elektrisch rijden. Na de plenaire sessie, konden de ondernemers kiezen uit 2 rondes met ieder 3 deelsessies.

Deelsessies

De ondernemers konden twee sessies kiezen uit de deelsessies Clean Energy Hubs, Knelpunten in het Energienet, en Ervaringen door Grote Vervoerders. Onder andere een netbeheerder, een adviesbureau en logistieke ondernemers, leidden deze sessies. Zo konden we vanuit verschillende invalshoeken kennis met elkaar delen.

Kansen en uitdagingen

In de sessie over knelpunten in het energienet werd ook nu bevestigd  dat netcongestie een uitdaging kan zijn.  Vooral bij het opschalen van het elektrisch logistieke wagenpark. Zo loopt het programma NuLelie, waarbij het stroomnetwerk in Fryslân uitgebreid wordt, vertraging op. Ook ervaren multinationals uitdagingen als het (buitenlandse) hoofdkantoor ander beleid voert. Toch zijn er positieve voorbeelden, zoals een afvalverwerkingsbedrijf dat de middenspanning kabel gaat delen met een openbaar vervoerder (elektrische bus remise). Zo kunnen de batterij-elektrische vrachtwagens en de bussen ondanks netcongestie toch geladen worden.

De sessie werd samengevat als: bij elektrisch laden in netcongestiegebied is sprake van ‘groeipijn’; nu kennen we nog uitdagingen maar het wordt allemaal erg mooi en goed. Liander werkt aan een uitbreiding van het netwerken er komen nieuwe contractvormen zodat bedrijven de bestaande stroomruimte beter kunnen benutten. Netbeheerder Liander raadt iedereen aan om eerst individueel de energiehuishouding te optimaliseren voordat samengewerkt wordt met de ondernemers om je heen. Vraag een adviesbureau om jouw energievraag en aanbod in kaart te brengen, vorm een collectief en wees zodoende voorbereid zodat je een toekomstig standard product bij de netbeheerder kan aanvragen.

De verwachting is dat de meeste bedrijven in de komende jaren lagere kosten zullen hebben met elektrische vrachtwagens.

De twee logistieke ondernemers in de Ervaringssessie zagen ook de uitdaging van het opschalen van elektrische logistieke vrachtauto’s bij netcongestie. Ze adviseerden de aanwezigen goed te kijken naar onderhoud. In principe kennen batterij-elektrische voertuigen minder onderhoud omdat er minder bewegende delen zijn en bijvoorbeeld geen uitlaatsysteem. Maar omdat fabrikanten bij de relatief nieuwe technologie risico’s willen minimaliseren, worden onderhoudscontracten in sommige gevallen verplicht en prijzig (terwijl dit mogelijk niet nodig is). De total cost of ownership (TCO) is voor deze bedrijven zodoende op dit moment nog hoger. Al spreekt de Vliegende Brigade ook bedrijven die nu al met eigen zon op dak en daarmee laden een lagere TCO kennen dan bij diesel.

Verder is de verwachting dat dit voor de meeste bedrijven zo zal zijn in de komende jaren. Ook de eis dat grote ondernemingen moeten gaan rapporteren over o.a. de CO2 uitstoot (CSRD) sijpelt door in de kleinere logistieke bedrijven die rijden voor de grote bedrijven. Dit stimuleert ook deze bedrijven om de overstap te maken, naast de vrachtwagenheffing die vanaf 2026 gaat gelden.

De twee ondernemers kiezen op dit moment voor batterij-elektrische vrachtwagens omdat ze graag schoon willen rijden voor een betere toekomst. Ook vragen steeds meer klanten naar schoon vervoer en zijn ze  trots op de CO2 besparingen die ze halen. Verder adviseerden de twee ondernemers om ritten slim te combineren, want elke kilometer die je niet rijdt is nog duurzamer dan schoon rijden. Tot slot gaven ze ons mee dat chauffeurs die in een batterij-elektrische vrachtwagen hebben gereden vaak niet meer anders willen.

Markt met bestel- en vrachtauto’s

Buiten de Elfstedenhal stonden verschillende  bestel- en vrachtauto’s. Er was een elektrische bestelauto van de provincie Fryslân mét aanhangwagen om te laten zien dat elektrische voertuigen ook aanhangwagens mee kunnen nemen en daarmee de bruikbaarheid vergroten. Ook waren er batterij-elektrische bakwagens en trekkers met opleggers, inclusief een zware kiepvrachtauto voor bouw logistiek. Verder stonden er voertuigen op andere duurzame (transitie) brandstoffen.

De ondernemers konden de auto’s bekijken en praten met de chauffeurs en andere vertegenwoordigers van de bedrijven. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook erg belangrijk: welke ervaring hebben collega ondernemers nu met die schone logistieke voertuigen in de praktijk? Ook konden de ondernemers nu met eigen ogen zien dat batterij-elektrisch ook kán, zelfs met zwaar bouw materieel. Al met al was het een inspirerende dag voor ondernemers die op zoek zijn naar een duurzamere logistiek.

Cookie-instellingen