Nederland is vooruitstrevend op het gebied van slim laden. Er zijn vele innovatieprojecten opgezet om slim laden nog beter, makkelijker of slimmer te maken. Hieronder vindt u een overzicht van enkele van de meest prominente pilotprojecten. Deze initiatieven zijn opgezet om in de praktijk waardevolle inzichten te verkrijgen over de implementatie van slim laden. De projecten zijn allemaal gestart in 2020 of later en richten zich op een minimaal aantal van 50 laadpalen.
- Looptijd: 2020-2024
- Status: Afgerond, lees meer over de resultaten van het project in het openbare eindrapport
- Aantal laadpalen: uiteindelijk 380 publieke laadpalen op bijna 200 laagspanningsnetten in de stad Utrecht
FLEET ontwikkelt een oplossing door slim laden te combineren met flexibele nettarieven en laadpalen waarmee je sneller kunt laden. De slimme laadpalen zorgen dat auto’s geladen worden zonder piekbelasting op het net. In een living lab van 200 publieke laadpalen (400 laadpunten) in de gemeente Utrecht testen de projectpartners varianten van slim laden en ontwikkelen ze diensten voor een betaalbare, snelle en duurzame EV-laadinfrastructuur.
- Looptijd: 2021-2025
- Status: Lopend
- Aantal laadpalen: uiteindelijk 700 bidirectionele laadpalen in Utrecht
ROBUST richt zich op integrale oplossingen voor lokale congestieproblemen in stadsregio’s. ROBUST bouwt voort op de eerdere projecten Smart Solar Charging en FLEET die draaide om het slim laden van elektrische auto’s en uitbouwen van slimme elektriciteitsnetwerken op wijkniveau.
Uiteindelijk is het de bedoeling om een blauwdruk op te leveren, die weergeeft hoe een flexibel elektriciteitssysteem op stadsniveau eruit kan komen te zien. Rekenmodellen maken hier een centraal onderdeel van uit. Technisch is al heel veel mogelijk. Een succesvolle implementatie staat of valt echter met hoe gebruikers er mee om gaan, hoe veilig met data wordt omgegaan en of het beleid en regelgeving al dan niet aangepast moet worden. Ook deze aspecten maken onderdeel uit van de blauwdruk. Daarnaast wordt kennisopbouw in een breder samenwerkingsverband opgezet om zo het pionieren in losse consortia te voorkomen en dankzij gezamenlijk ontwikkelde systemen en (inter)nationale protocollen – regio specifieke flexibiliteitssystemen in Nederland te voorkomen.
- Looptijd: 2022-2025
- Status: Lopend
- Aantal laadpalen: uiteindelijk 500 bidirectionele laadpalen in Utrecht
Centraal in SCALE staat de ontwikkeling van slimme laadconcepten die in staat zijn om miljoenen elektrische voertuigen in te zetten in verschillende omgevingen. Met SCALE wordt een systeemblauwdruk ontwikkeld en de randvoorwaarden inzichtelijk gemaakt voor het gebruikersgericht (slim) opladen en V2X voor Europese steden en regio’s.
- Looptijd: 2020-2023
- Status: Afgerond
- Aantal laadpalen: laadplein ASR met 250 bidirectionele laadpalen
In VAP-DC doet de HvA een pilotstudie naar de ontwikkeling van een flexibel, efficiënt en autonoom laadplein met drie slimme laadpalen op gelijkspanning; een laadplein dat adequaat reageert op een variabel aanbod (energie opgewekt via zonnepanelen) en een variabele vraag. Het systeem is gebaseerd op Droop Rate Control: een methode die autonoom regelen van een DC-netwerk mogelijk maakt. De auto’s worden aan zogenaamde Vehicle to Grid-laadpunten gekoppeld.Het systeem werkt bij verschillende netwerkconfiguraties, zodat het op uiteenlopende locaties gerealiseerd kan worden - van laadpleinen op industrieterreinen voor bedrijfsauto’s tot locaties in oude wijken met dunne elektriciteitskabels.
- Looptijd: 2021-2024
- Status: Lopend
- Aantal laadpalen: 3 living labs: 1) ASR Utrecht 250 laadpalen, 2) Provinciehuis Zwolle 4 laadpalen, 3) Campus Universiteit Twente 5 laadpalen
Door het managen van de stroomvraag (SmoothEMS) te combineren met een extra vangnet (Gridshield), kunnen sneller meer laadpunten voor elektrische auto’s en zonnepanelen geïnstalleerd worden. Dit is een uitkomst voor elk gebouw met veel gebruikers en wisselende energievraag (en aanbod) dat snel wil verduurzamen. Als er veel auto’s tegelijk willen laden, regelt het SmoothEMS dat de beschikbare stroom verdeeld wordt. Aanvullend op een gewoon EMS neemt het SmoothEMS de individuele gebruikerswensen mee in de aansturingssignalen. Daarnaast is er het Gridshield systeem, dat lokaal werkt. Het is low level en in staat om situaties die afwijken van de voorspellingen van het SmoothEMS op te vangen. Bij onverwachte situaties treedt het Gridshield automatisch en onafhankelijk van het SmoothEMS in werking door de auto’s even wat minder snel laden (of zelfs helemaal niet) tot het systeem weer binnen de normale waarden is gekomen.
- Looptijd: 2021-2024
- Status: Lopend
- Aantal laadpalen: Eind 2024 3500 laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht
Samen met laadpaalexploitanten test MRA-Elektrisch in verschillende gemeenten het laden van elektrische auto’s op momenten dat er veel stroom beschikbaar is. Dankzij slimme aansturing van de laadpunten worden de pieken en dalen in het aanbod automatisch goed benut. Daarmee wordt het energienet klaar gemaakt voor een toekomst met meer duurzame stroom uit zon en wind.
- Looptijd: 2023
- Status: Lopend
- Aantal laadpalen: Proef bij 334 laadpunten in 50 wijken worden getest
Equans, regionale netbeheerder Stedin en de Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland voeren een proef uit met ‘flexibel laden’. Tot nu toe wordt de snelheid van het laden van een auto (laadsessie) bepaald aan de hand van de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet en het aantal op te laden auto’s. Tijdens de proef wordt eerst in kaart gebracht hoeveel auto’s op welk moment stroom vragen. Op piekmomenten geeft Stedin een signaal af. Equans schroeft vervolgens op afstand de laadsnelheid deels terug. Op deze manier kan gekeken worden of flexibel laden helpt de beschikbare netcapaciteit optimaal te benutten en zo het elektriciteitsnet beter in balans te houden.
Vanuit de ‘Proeftuin Slimme Laadpleinen’ zijn 46 slimme laadpleinen gerealiseerd in 19 gemeenten. In o.a. Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Maastricht zijn er daarmee bijna 500 slimme laadpunten voor elektrische auto’s bijgekomen. Slimme laadpleinen bieden kansen om tegen lage kosten in korte tijd veel laadpunten te realiseren en kunnen zo bijdragen aan voldoende laadplekken voor de snelgroeiende vloot elektrische auto’s in Nederland. Bovendien heeft slim laden grote potentie om het elektriciteitsnet te ontlasten.
- Looptijd: 2021-2022
- Status: Afgerond
- Aantal laadpalen: In Amsterdam 10 gebieden met elk 6 of meer laadpalen
In het project Flexpower3 is de vermogensvraag van het laden van elektrische voertuigen voor de netbeheerder 100% beheersbaar gemaakt. Elke laadpaal krijgt een basisvermogen toegewezen die gebaseerd is op de gemiddelde vermogensvraag van de groep laadpalen waar de laadpaal bij hoort. Dit groepsvermogen wordt door de charge point operator (CPO) verdeeld over alleen díe laadpalen waar een actieve laadsessie op aanwezig is. Als er veel auto’s tegelijk willen laden krijgen ze allemaal relatief weinig vermogen, maar als er maar enkele auto’s aanwezig zijn zullen deze net zo snel kunnen laden als bij de traditionele manier van laden.
- Looptijd: 2020-2022
- Status: Afgerond
- Aantal laadpalen: Uiteindelijk 1000 laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht
In het project Re-ESCAPE is er onderzoek gedaan naar een directe koppeling van slim laden met het aanbod op de energiemarkt en de protocollen die hiervoor nodig zijn.
Er is gekeken hoe de laadprofielen zodanig kunnen worden geoptimaliseerd, dat er zo veel mogelijk met duurzame stroom wordt geladen. Door deze laadprofielen slim in te stellen, laadt de EV-rijder juist op het moment dat er een groot aanbod is van groene stroom. Dit is ook financieel interessant.
In deze pilot werd er getest met load shifting van de laadsessie op basis van EPEX day-ahead prijzen.
V2GHub geeft een overzicht van de internationale ontwikkelingen op het gebied van Vehicle-to-grid (V2G). Er is o.a. een viewer met alle internationale V2G (pilot) projecten.