Als je een account hebt en bent ingelogd, kun je verschillende pagina's op deze website volgen. Zet de knop “Volgen” aan. Updates van deze pagina's verschijnen dan in je mailbox.
VRAAG EEN ACCOUNT AAN
Lees alle verschenen nieuwsbrieven
NEEM EEN ABONNEMENT OP DE NIEUWSBRIEF
Het aantal laadpunten in Nederland is vorig jaar opnieuw fors gegroeid. In Nederland staan per eind maart 2024 674.000 laadpunten. Dit is een stijging van ruim 30 procent vergeleken met het jaar ervoor, zo rapporteren we in de Voortgangsrapportage 2023 die vandaag is gepubliceerd. Lees meer over Opnieuw forse groei laadpunten elektrische auto’s
Het aantal elektrische bestel- en vrachtwagens in Nederland groeit en daarom zijn er ook steeds meer publieke laadmogelijkheden voor de transportsector nodig. Om het voor ondernemers nog makkelijker te maken, presenteren we een interactieve laadkaart voor zwaar vervoer. Lees meer over Lancering interactieve laadkaart voor zwaar vervoer
In een wereld met duurzame mobiliteit, kan elektrisch laden niet ontbreken. Er gebeurt op dit moment dan ook veel in ‘elektrisch-laad-land'. Zero-emissiezones, elektrische deelauto’s, bouwen met elektrische machines, allemaal ontwikkelingen die bijdragen aan de transitie naar elektrisch vervoer. Lees meer over Wat is de impact van deelauto’s op het elektriciteitsnet?
De internetconsultatie van de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPrila) is open. U kan meedenken en reageren op deze nieuwe regeling. Dit kan tot en met 31 maart 2024. Lees meer over Reageer op nieuwe subsidieregeling voor laadpalen bij bedrijven
De komende vier jaar komen er in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Daarvoor heeft MRA-Elektrisch voor 74 gemeenten een aanbesteding gedaan. Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies gaan laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren. Lees meer over 35.000 nieuwe publieke laadpunten in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht
Het stroomnet staat onder druk en het laden van EV’s is steeds actueler. Vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) werken we hard om slim laden gemeengoed te laten worden. Daarom organiseren we op 28 maart een sessie over het nationaal opschalingsprogramma ‘Slim laden voor iedereen'. Lees meer over NAL organiseert informatiesessie over slim laden
De internetconsultatie van de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur voor Zwaar Wegvervoer (SPULA) is gestart. Belanghebbenden en belangstellenden kunnen meedenken en reageren op deze nieuwe regeling. Dit kan tot en met 17 maart 2024. Lees meer over Denk mee over nieuwe subsidieregeling publieke laadinfrastructuur
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) per 1 januari 2024 gelden er ook nieuwe regels voor het plaatsen van oplaadpunten in parkeergarages. Ook kunnen VvE’s vanaf nu via de SVVE-regeling subsidie krijgen voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur. Lees meer over Nieuwe regelgeving en subsidie oplaadpunten in parkeergarages in 2024
Havenbedrijf Rotterdam heeft samen met Truckparkings Rotterdam Exploitatie (TRE) het eerste publiek toegankelijke laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in de haven. Maar liefst 8 elektrische vrachtwagens kunnen vanaf nu tegelijkertijd op de truckparking Bodaanweg in de Waalhaven laden. Lees meer over Eerste laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in de Rotterdamse haven
Met deze periodieke update informeren we je over de belangrijkste ontwikkelingen van het uitvoeringsprogramma ‘Slim Laden voor Iedereen (SLVI). Lees meer over NAL opschalingsprogramma ‘Slim Laden voor Iedereen’: update 2
Snelladers blijken een belangrijke schakel in de laadbehoefte van zowel particuliere EV-rijders als voor ondernemers met een elektrisch wagenpark. Snelladen is dan ook snel in opkomst. Lees meer over Juridische mogelijkheden gronduitgifte ten behoeve van snellaadlocaties
Het verbeteren van prijstransparantie bij elektrisch laden van elektrische auto’s stagneert. Duidelijkheid over laadprijzen bij (semi) publieke laadpunten is niet verbeterd ten opzichte van 2021. Lees meer over Prijstransparantie elektrisch laden stagneert
Het NAL-kernteam Slim Laden voor Iedereen heeft een handreiking gemaakt voor NAL-regio’s (gemeenten en provincies) over de inzet van netbewust laden bij aanbestedingen voor publieke laadinfrastructuur. Lees meer over Handreiking Netbewust Laden helpt NAL-regio’s en gemeenten
Gedeeld gebruik van laadinfrastructuur biedt oplossingen voor de stijgende laadvraag van bedrijven en het overbelaste elektriciteitsnet. Maar hoe regel je dit juridisch? AKD heeft dit namens de NAL werkgroep Logistiek uitgezocht. Er zijn geen onoverkomelijke wettelijke belemmeringen. Lees meer over Juridische mogelijkheden ‘laden bij de buren’ in kaart gebracht
Vanaf 1 januari 2024 kunnen Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor de aanleg van basislaadinfrastructuur op hun terrein. Een VvE legt deze basislaadinfrastructuur aan, zodat de bewoners oplaadpunten kunnen plaatsen. Lees meer over Nieuwe subsidie voor basislaadinfrastructuur bij VvE’s
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.