Onderstaande pagina’s geven per NAL regio de stand van zaken weer.
Gegevens per regio
Aantallen per regio
Hieronder staat de stand van zaken per NAL regio. Deze data worden maandelijks vernieuwd.
Het aantal publieke, semi-publieke en snellaadpunten wordt gemonitord op basis van een data-koppeling. Het aantal thuislaadpunten wordt niet op deze manier geregistreerd en is daarom gebaseerd op een onderbouwde schatting.
Door nieuwe inzichten zijn er in de loop der jaren een aantal dataverbeteringen aangebracht die hebben geleid tot een verandering in de gepresenteerde aantallen laadpunten.
- September 2019: verbetering in de monitoring van het aantal snellaadpunten
- September 2020: verbetering in de monitoring van het aantal semi-publieke laadpunten
- Maart t/m juni 2023: dubbelingen in de laadpunten van bepaalde CPO’s, waardoor er in deze periode een oververtegenwoordiging van met name het aantal snellaadpunten was.
- Oktober 2023: snellaadpunten omvatten enkel nog laadpunten van 50 kW en meer. Alle voorheen als snel geklassificeerde laadpunten tussen de 22-49 kW vallen nu onder de (semi-)publieke laadpunten.
Zie Definities en methode voor een uitgebreide toelichting bij de manier waarop de gegevens verzameld worden, de verbeteringen in de monitoring en voor de gebruikte methode in de analyse van de gepresenteerde indicatoren. De data die getoond wordt in de grafieken is te downloaden via Monitoring per gemeente.
Laaddrukanalyse
Wat is de laaddrukanalyse?
De laaddrukanalyse geeft inzicht in de beschikbaarheid van publieke laadpunten tijdens piekmomenten. Het brengt daarnaast ook in beeld bij welke publieke laadpunten de laadvraag zodanig is toegenomen dat het wenselijk is om een laadpunt in de buurt bij te plaatsen.
Berekenen van de laaddruk
De laaddrukanalyse maakt gebruik van een raster met vierkanten van 500x500 meter. Alleen rasters met een stedelijkheidsklasse van 1 (zeer stedelijk) t/m 4 (laag stedelijk) tellen hierin mee. In elk raster moet minimaal één laadpunt beschikbaar zijn tijdens piekmomenten.
Voor elk vierkant worden de piekuren bepaald op basis van de drie meest bezette uren per week. Om extremen uit te vlakken wordt de laaddruk bepaald op basis van het maandgemiddelde. De gemeten bezetting wordt afgezet tegen een gewenste bezettingsgraad, die afhankelijk is van het aantal laadpunten in een vierkant. Op basis hiervan krijgt een vierkant de beoordeling 'ruim beschikbaar', 'voldoende beschikbaar' of ‘onvoldoende beschikbaar’. De vierkanten worden hieronder gepresenteerd op een landelijk/regionaal aggregatieniveau.
Gebruikte data
De laaddrukanalyse wordt jaarlijks in het laatste kwartaal uitgevoerd. De data achter de laaddrukanalyse komt van een aantal grote CPO's, met hen zijn afspraken gemaakt over de gepresenteerde aggregatieniveaus. De laaddrukanalyse is daarmee niet volledig, maar geeft wel een indicatief beeld van de laaddruk in Nederland.
Beoordeling laadinfrastructuur
Het rapportcijfer volgt uit het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek en geeft inzicht in de tevredenheid over het laden bij de verschillende typen laadpunten. Het rapportcijfer is van september 2022.
Laadmix
De laadmix volgt uit het jaarlijkse Nationale Laadonderzoek en geeft inzicht in het gebruik van de verschillende soorten laadpunten. Deze laadmix is van september 2022 en geeft het aandeel gereden kilometers per type laadpunt weer.