Elektrische rijders blijken hier slechts zelden iets van te merken. Terwijl zij zo wel bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnetwerk. Maar liefst 12 gemeenten doen mee. Een succesvolle innovatie, die de energietransitie in Nederland een stap dichterbij brengt.
Bij 80 openbare laadpunten is met innovatieve software getest hoe laadpalen kunnen bijdragen aan de stabiliteit op het elektriciteitsnet door in te spelen op wisselingen in vraag en aanbod. Neemt het stroomaanbod af, bijvoorbeeld als de wind gaat liggen en er minder groene stroom wordt opgewekt, dan wordt de laadsnelheid tijdelijk aangepast. Zo helpen elektrische rijders mee om schommelingen in het aanbod van elektriciteit op te vangen. Dat is goed voor het klimaat én voor de stabiliteit van het net.
Uit de meetresultaten blijkt dat 96% van de e-rijders de auto volledig kan opladen. De overige 4% laadt gemiddeld 17 kWh, wat overeenkomt met ongeveer 100 groene kilometers. Bijna al deze e-rijders laden slechts kort en vertrekken snel weer. Zij gaan er waarschijnlijk al vanuit dat ze de accu niet zullen volladen. Bijvoorbeeld omdat ze laden bij een winkelcentrum, terwijl ze daar boodschappen doen. De 100 kilometer die deze groep gemiddeld laadt is sowieso bijna altijd genoeg, want de gemiddelde rit in Nederland is 32 kilometer.
Meer laadpalen voor groen laden
“Een prachtig resultaat”, vindt Pieter Looijestijn, projectmanager laadinfrastructuur van MRA-Elektrisch. “Temeer omdat de software goed werkt en het systeem schaalbaar is. Met de slimme software kunnen we snel meer laadpalen voor groen laden geschikt maken. Het staat vast dat deze slimme manier van groen laden wérkt. Het voorbeeldproject geeft ons dan ook het vertrouwen om samen met Vattenfall slim laden te activeren op alle geschikte laadpalen in de regio. In de toekomst verwachten wij dat slim en groen laden de standaard op het gehele publieke laadnetwerk wordt. Bij de laadpalen van MRA-Elektrisch laad je al gegarandeerd met groene stroom, maar de slimme aansturing draagt eraan bij dat het aandeel groene stroom in het elektriciteitsnet kan groeien.”
Het contract van MRA-Elektrisch en Vattenfall over het beheer van openbare laadpunten is ook verlengd, tot 2026. Pieter van Ommeren, directeur InCharge bij Vattenfall Nederland: “Sinds 2013 hebben we samen met MRA-Elektrisch 472 laadpunten gerealiseerd in de verschillende gemeenten. Ik ben blij dat we de initieel gerealiseerde laadpalen mogen blijven beheren, en daarmee kunnen blijven werken aan onze missie om fossielvrij te leven binnen één generatie mogelijk te willen maken.”
De volgende gemeenten doen mee met deze vorm van slim laden:
Aalsmeer, Alkmaar, Almere, Amstelveen, Bergen NH, Edam-Volendam, Heemskerk, Huizen, Nieuwegein, Oostzaan, Ouder-Amstel en Zaanstad. De slimme laadpunten zijn verspreid over deze gemeenten en zijn duidelijk herkenbaar aan een sticker op de laadpaal.
Op www.groenladen.nl zijn vragen en antwoorden over de slimme laadpunten te vinden.
Over Vattenfall
Vattenfall is een toonaangevend Europees energiebedrijf, dat al meer dan 100 jaar de industrie elektrificeert, energie levert aan mensen thuis en het dagelijks leven moderniseert door innovatie en samenwerking. Vattenfall wil een fossielvrij leven mogelijk maken binnen één generatie. Daarom jaagt het bedrijf de transitie naar een duurzamer energiesysteem aan met groeiende duurzame energieproductie en slimme energieoplossingen voor klanten. Vattenfall heeft ongeveer 20.000 medewerkers en opereert met name in Zweden, Duitsland, Nederland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Finland en Frankrijk. Vattenfall is een Zweeds staatsbedrijf.
Over MRA-Elektrisch
Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren. Sinds 2012 ondersteunt het projectbureau de uitrol van elektrisch vervoer door het plaatsen en beheren van laadinfrastructuur in gemeenten en fungeert zij als initiator en aanjager van projecten met elektrische voertuigen. Het doel is om uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen en op die manier de luchtkwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen.