De transportsector staat voor de uitdaging om de vrachtwagenvloot te elektrificeren. Die e-trucks moeten in de toekomst ook allemaal opgeladen worden. Dat zal voor zo’n 80% van het laden op een depot plaatsvinden, zo blijkt uit onderzoek van ElaadNL. Vervoerders en verladers hebben hier veel vragen over. Zoals: hoeveel laders heb ik nodig? Hoe kan ik de palen financieren? Of: wat zijn aandachtspunten bij het inrichten van de laadlocatie?
Daarom heeft NAL in opdracht van de werkgroep Logistiek een handreiking ontwikkeld, uitgevoerd door Batenburg installatietechniek en FIER Automotive & Mobility. Het document is samengesteld in samenwerking met laadinfrastructuurexperts, ervaringsdeskundigen en andere partijen uit de logistieke sector en bundelt dus alle beschikbare kennis. De handreiking richt zich op elektrische vrachtwagens in de N2-/N3-categorie, maar is ook geschikt voor andere zware elektrische voertuigen, zoals reinigingsvoertuigen.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk de handreiking.