Batterijwisselstations: zijn ze veilig?

03-04-2023 551 keer bekeken

In december opende de Chinese fabrikant van elektrische auto’s NIO in Nederland een eerste batterijwisselstation bij Tilburg. In februari stond de teller met een nieuw station bij Utrecht al op vier.

De NAL werkgroep veiligheid heeft uitgezocht wat de veiligheidsrisico’s zijn van batterijwisselstations en of de Nederlandse regelgeving helder en toereikend is. Het Engelstalige rapport is hier te vinden.

Het bedrijf NIO heeft grootste plannen met de batterijwisselstations en wil dit jaar naar 120 stations in Europa. Bij een wisselstation wissel je binnen enkele minuten je lege batterijpakket voor een volgeladen nieuw pakket. Voor gemeenten waar de stations komen is dit een nieuw fenomeen, waardoor het nog lastig is een goede inschatting te maken van de veiligheidsrisico’s. Zo liggen er meerdere batterijpakketten opgeslagen en vindt de wisseling plaats via een geautomatiseerd proces.

Het onderzoeksbureau DNV heeft voor de werkgroep uitgezocht welke regelgeving van toepassing is en waar de veiligheidsrisico’s zitten. Het bureau vindt geen grote risico’s maar adviseert wel om kritisch naar de regelgeving te kijken, zoals de PGS-37 voor de opslag van batterijen. Om gemeenten en veiligheidsregio’s te ondersteunen bij de beoordeling van de veiligheid van huidige en toekomstige wisselstations zorgt de NAL werkgroep op korte termijn voor een handreiking. Hierin zijn de bevindingen uit het rapport en de ervaringen met de eerste wisselstations verwerkt.

Wil je meer weten over het werk van de NAL werkgroep veiligheid? Kijk dan hier. Daar vind je ook een nieuwe overzichtelijke infographic.

Cookie-instellingen