Verder kun je de belangrijkste clusters van bedrijventerreinen, bestaande busremises en de grootte van het huidige logistieke wagenpark bekijken.
De Storymap ‘Laadprognoses op bedrijventerreinen’ laat voor elk bedrijventerrein in Nederland zien wat de verwachte laadbehoefte is voor bestel- en vrachtvoertuigen en is via een kaartweergave geplot. Deze gegevens zijn gebaseerd op de resultaten uit de recent gepubliceerde ElaadNL Outlook: Bedrijventerreinen in Beweging. Met de storymap en het dashboard krijgen NAL regio’s, gemeenten, netbeheerders en bedrijven inzicht in de bedrijventerreinen waar de laadvraag voor de logistieke sector kan worden verwacht, vanaf 2025 tot aan 2050.
Storymap 2.0
In 2022 is door NAL werkgroep Logistiek de 1.0 versie van de storymap opgeleverd. Inmiddels is de storymap in beheer genomen door de Vliegende Brigade en is de 2.0 versie gereed. Er zijn verbeteringen in de data, nieuwe functionaliteiten en kaartlagen aan het dashboard toegevoegd. Nu is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de geplande zero-emissiezones en de belangrijkste clusters van bedrijventerreinen in te zien. Daarnaast zijn ook de bestaande busremises vanuit de DOVA-laadkaart aan de tool toegevoegd en is het huidige wagenpark per bedrijventerrein inzichtelijk gemaakt. De NAL Vliegende Brigade scherpt de data aan door sessies te organiseren op bedrijventerreinen. Daarnaast kijken zij hoe het dashboard nog gebruiksvriendelijker en actueler gemaakt kan worden.
Onderweg laden van elektrische trucks
Naast het beter inzichtelijk maken van ontwikkelingen op bedrijventerreinen, wordt er vanuit de NAL werkgroep Logistiek en het project Clean Energy Hubs ook gewerkt aan het inzichtelijk maken van de laadlocaties die nu al zijn gerealiseerd voor zware logistiek (N2 en N3 voertuigen). Dit valt onder het programma Goederenvervoercorridors. Voor publiek toegankelijke laadlocaties van trucks is onlangs ook een update aan de Clean Energy Hubs locatietool doorgevoerd. Vanaf begin juni is het mogelijk om in te zien welke publieke laadlocaties er al geschikt zijn voor het onderweg laden van elektrische trucks. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een recent ontwikkelde dataset van Eco-movement.