Wat is bijvoorbeeld de invloed van de huidige, hoge elektriciteitsprijzen op de businesscase van elektrische bestel- en vrachtwagens? Bij welke verhouding wordt het bijvoorbeeld interessanter voor de logistieke sector om elektrisch te rijden? En is het wel verstandig om te vertrouwen op verwachte elektriciteitsprijzen?
Het antwoord op de laatste vraag is: ja, deze prijzen zijn stabieler. Stel je betaalt nu een laadprijs van 14 cent, dan is dat goedkoop en het geeft een gunstigere ratio. Maar de kans is groot dat bij vernieuwing van contracten deze prijs iets zal stijgen. Andersom geldt het ook. Een laadprijs van 90 eurocent/ kWh zal naar verwachting op termijn weer dalen. Om een besluit te nemen over een lange termijn investering in een e-truck, is het belangrijk om ook naar de lange termijn contractprijzen te kijken. Deze geven een indicatie wat energiebedrijven gaan betalen voor toekomstige elektriciteit.
Wil je lezen wat jij kunt doen als ondernemer of beleidsmaker? De NAL werkgroep Logistiek maakte deze factsheet. En bekijk ook de antwoorden op de veelgestelde vragen!