WattHub wist in twee jaar tijd van idee tot realisatie te gaan, ondanks, of wellicht juist dankzij, netcongestie. Directeur Gerben van den Berg vertelt over de uitdagingen, succesfactoren en geleerde lessen.
Over WattHub
WattHub is een initiatief van energiecoöperatie Betuwewind, samen met bouwcombinatie Mekante Diek, bestaande uit Dura Vermeer, Ploegam en Van Oord. Aanleiding voor dit initiatief was de emissievrije opgave voor de dijkversterking Tiel-Waardenburg, waarvoor in de regio veel extra laadinfrastructuur voor zwaar bouwmaterieel nodig was. De capaciteit van het laadplein van 10 megawatt is zelfs groter dan nodig voor de dijkversterking. Deze extra capaciteit wordt ingezet voor bedrijven uit de regio met een soortgelijke oplaadbehoefte, waardoor ook zij hun duurzame ambities waar kunnen maken. Met 42 laadpalen en een maximale snelheid van 400 kW kunnen zwaar materieel en vrachtwagens snel worden geladen. WattHub maakt gebruik van een online reserveringsmodule; klanten kunnen kiezen uit laden tegen een vast tarief of slim laden waarbij WattHub het laadmoment kiest.
Lef hebben en pioniersgeest
Van den Berg vertelt dat een grote uitdaging van het project was om dit emissieloos te gaan doen. ‘Er was geen enkele zekerheid van een netaansluiting. We waren volledig afhankelijk van de wind en op middellange termijn van de zon (een samenwerking met Avri Solar die op de voormalige afvalberg in Geldermalsen een zonnepark met ruim 34.000 zonnepanelen realiseerde). Als je generiek kijkt, dan was de grootste uitdaging dat het nog niet eerder was gedaan. Materieel bijvoorbeeld was niet beschikbaar; software en hardware moesten vanuit fabrikanten worden omgebouwd. Ik vind het getuigen van heel veel lef van alle partijen om in zo’n project te stappen.’
Er was geen enkele zekerheid van een netaansluiting. We waren volledig afhankelijk van de wind en op middellange termijn van de zon.
Ook nu is het af en toe nog pionieren. Deze week nog werd Van den Berg gebeld dat de windmolens stilstonden in verband met ijsvorming op de wieken. Er was geen zon en van de netaansluiting (die er uiteindelijk toch is gekomen) kon vanwege beperkingen in het dynamische contract geen gebruik worden gemaakt. In de winterperiode mag overdag geen energie uit het net worden gehaald, dus kon er niet worden geladen. Maar lacht Van den Berg: ‘Ik houd van challenges. Dit soort dingen horen ook bij pionieren. Het moet niet te vaak voorkomen, maar je leert ervan en gaat dingen weer iets anders doen.’
Samenwerking en gedeelde toekomstvisie
Wat maakt nu dat dit project in tijden van netcongestie en waarin zoveel partijen samenkomen zo snel is gerealiseerd? ‘Als ik het samenvat, dan gaat het om samenwerking en de wil om gezamenlijk iets voor elkaar te krijgen, zonder direct met de rekenmachine in de hand te zitten. Ja, dat is wel cruciaal. Enerzijds delen we een mooie toekomstvisie, aan de andere kant moest het ook. De dijk moest emissieloos versterkt worden en het materieel moest opgeladen worden. We hebben onder andere veel medewerking van de gemeente gehad die vanuit het duurzaamheidsbeleid graag dergelijke initiatieven in de gemeente wilde hebben. De vraag naar dit soort oplossingen is er, maar het is niet een vanzelfsprekendheid dat het zomaar voor elkaar komt. Je moet partijen vinden die het juiste DNA en ook de mogelijkheden hebben.’
De vraag naar dit soort oplossingen is er, maar het is niet een vanzelfsprekendheid dat het zomaar voor elkaar komt. Je moet partijen vinden die het juiste DNA en ook de mogelijkheden hebben.’
Helpen in versnelling
WattHub wil ook graag op andere plekken in het land helpen in de versnelling van infrastructurele projecten die emissieloos moeten worden uitgevoerd, met daarbij de koppeling aan zonneparken en windparken. Of ze in de toekomst nog iets anders doen? Van den Berg: ‘We werken inmiddels met een checklist van acht punten. Een ervan is dat we, zolang er geen grote batterij aanwezig is, nu wel een netaansluiting als gedeeltelijke back-up willen. Natuurlijk hebben we te maken met netcongestie, maar er zijn best veel locaties die al vermogen hebben om iets mee doen. Er is meer mogelijk dan je misschien zou verwachten op basis van netcongestie.
Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact op met jouw laadconsulent of de technisch adviseur logistieke laadinfrastructuur.