De laadpalen zijn geplaatst vanuit een concessie die in 2014 is gegund aan Cofely, nu Equans, en die op 18 juni 2024 afloopt. De gemeenten willen de laadpalen behouden en maken graag gebruik van het aanbod van NAL-regio Oost Nederland om de aanbesteding te organiseren en het contractmanagement te voeren. We verwachten medio april 2024 definitief te kunnen gunnen.
Hoofdpunten uit de nieuwe concessie
- Bijplaatsen van laadpunt(en) op een bestaande netaansluiting.
Het plaatsen van laadpalen met een nieuwe aansluiting valt buiten het contract.
- Netbewust laden op alle laadpalen.
Vanwege de beperkte ruimte op het elektriciteitsnet in onze regio is netbewust laden een vereiste in de uitvraag. Hiermee sluiten we aan bij de landelijke handreiking. Totdat alles goed is ingeregeld, passen we een meer statisch laadprofiel toe, zoals we eerder hebben gedaan in de concessie met Allego. Zo verminderen we direct de impact van het laden op het elektriciteitsnet.
- Laden zonder laadpas
In recente Europese regelgeving, de AFIR, zijn eisen opgenomen over ad hoc-betaalmethoden. Dit betekent dat een e-rijder ook zonder laadpas moet kunnen laden bij een publieke laadpaal. Nu kan dat al, veelal via een sticker met een QR-code, maar dat is volgens de Europese regels niet veilig genoeg. Daarom vragen we een laadpaal met een NFC-chip of een display waar per laadsessie een unieke QR-code op te zien is. We verwachten dat dit ook de prijstransparantie een stuk kan verbeteren.
- Concessievergoeding voor gemeenten.
Gemeenten ontvangen voor de laadpalen in deze concessie een vergoeding van € 0,01 per geladen kWh. Met die inkomsten kan de gemeente bijvoorbeeld de kosten voor het (tijdelijk) verwijderen van een laadpaal betalen.