Ondernemers laten zien wat er kan met emissieloze trucks op DuMo congres

14-11-2023 1133 keer bekeken

Op 30 oktober organiseerde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de jaarlijkse Nationale conferentie duurzame mobiliteit. De focus van dit jaar lag op de kansen en uitdagingen voor duurzame mobiliteit in de stad.

Het was een enerverende dag waar diverse thema’s aan bod kwamen met veel aandacht voor de transitie richting zero-emissie (ZE) transport en de komst van ZE-zones in 28 Nederlandse steden. 
 

Deelsessie Vliegende Brigade

Uiteraard was de Vliegende Brigade ook aanwezig in DeFabrique in Utrecht, waar het congres dit jaar plaatsvond. Wij organiseerden een deelsessie over de uitdagingen en vooral ook de kansen rondom elektrisch rijden voor transport. In de sessie informeerden we de deelnemers over de opgave rondom de elektrificatie en hebben twee ondernemers laten zien hoe ze nu al elektrisch transport verzorgen: Andries Vlot (Algemeen Directeur van TSN Groen) en Peter de Rooy (Algemeen Directeur van De Rooy Transport).
 

Ervaringen uit de praktijk

We trapten de middag af met een korte presentatie over de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), het stappenplan voor ondernemers en mitigerende maatregelen voor netcongestie. Hierna vertelde Peter de Rooy over hoe zij in 2014 al hun eerste elektrische voertuig aanschaften. Intussen hebben ze de accu’s van hun eerste generatie trucks omgebouwd naar een stationaire batterij om hun snellaadpunten mee te voeden. Door netcongestie was het voor De Rooy Transport niet mogelijk om een zwaardere aansluiting te krijgen voor laadpalen, maar door oude batterijen te hergebruiken en koppelen aan zelf opgewekte zonne-energie kunnen ze nu toch laden. Inmiddels rijdt de Rooy Transport met één elektrische trekker en zes elektrische bakwagens, die allemaal worden opgeladen door hun snellader op eigen terrein.

Hierna pakte vervolgens Andries Vlot het podium om te vertellen hoe TSN Groen in 2020 is overgestapt naar elektrisch vervoer. Door onder andere bezorgdagen langer te maken, meerdere distributiecentra op te zetten en slim te plannen, konden zij elektrisch rijden passend én zelfs goedkoper maken. Inmiddels rijden zij nu met 60 elektrische bakwagens, die op eigen terrein worden opgeladen met zelf opgewekte zonne-energie. Het bedrijf wil in 2024 nog eens 100 diesel voertuigen ombouwen naar elektrisch.  

Het was een inspirerende sessie die duidelijk liet zien: al staan we voor een enorme opgave, diverse ondernemers hebben al stappen gezet om elektrisch te gaan rijden! 

Cookie-instellingen