Het gaat om zogeheten solar carports of, in goed Nederlands, zonneoverkappingen. Daarmee kunnen parkeerterreinen slim worden gebruikt. Er wordt duurzame energie opgewekt, auto’s staan er overdekt en bezitters van een elektrische auto kunnen er eventueel meteen hun wagen opladen
Landelijk zijn er nog maar weinig voorbeelden. Een van de eerste projecten was bij het circuit van TT Assen, waar sinds enkele jaren 14.000 motoren onder een zonneoverkapping kunnen staan. In Biddinghuizen is recent op de parkeerterreinen van festival Lowlands een van de grootste solar carports ter wereld ontwikkeld. Vorig jaar werd bij het strand van Bloemendaal een zonneparking geopend. Een zeer kleinschalige vorm van solar carports is te vinden in het E-Mobility Park aan de Hertzweg in Vlissingen.
Locaties zijn in kaart gebracht
Het bedrijf Sobolt is, onder de noemer Park the Sun, bezig in kaart te brengen waar zonneoverkappingen mogelijk zijn. De inventarisatie voor Zeeland is net afgerond. Dat heeft in totaal 3424 locaties opgeleverd. Die zijn gezamenlijk goed voor 5,5 vierkante kilometer aan overkappingen. Enkele voorbeelden van grootschalige locaties die worden genoemd zijn de parkeerterreinen langs het spoor bij Stationspark in Goes, bij het ziekenhuis in Terneuzen, bij Woonboulevard Poortvliet, het Transferium in Renesse en de autoterminal van Cobelfret in Vlissingen-Oost.
De provincie roept eigenaren van parkeerterreinen op de mogelijkheid van zonneoverkappingen serieus te bekijken. Dat zou een belangrijke bijdrage leveren aan de overstap naar duurzame energie. Bovendien groeit daarmee het aantal laadplekken voor duurzame auto’s.
Nog veel haken en ogen
Toch zitten er nog veel haken en ogen aan solar carports. Het belangrijkste obstakel zijn de investeringskosten. Die liggen dertig tot veertig procent hoger dan bij zonneweides of zonnepanelen op daken. Dat komt door de fundering en constructies die nodig zijn om de zonnepanelen te dragen. Ook roepen de overkappingen weerstand op, omdat ze in de ogen van veel mensen het straatbeeld of het landschap bepaald niet verfraaien. Verder kunnen parkeerterreinen door de constructies vaak niet meer worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals evenementen of een markt.
Recent onderzoek in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland maakt duidelijk dat zonneoverkappingen eigenlijk alleen financieel haalbaar zijn als het gaat om grootschalige locaties inclusief laadpalen, bij voorkeur in de buurt van bedrijven en instellingen. Dan is er al een aansluiting op het elektriciteitsnet. De bedrijven en instellingen kunnen de stroom ook zelf direct afnemen en daarmee hun energieverbruik en -kosten aanzienlijk verlagen.
bron: pzc.nl