In de Kennis- en actieagenda staan de belangrijkste acties die nodig zijn om passende laadinfrastructuur voor de logistiek te realiseren. Also available in English.
De Roadmap Logistieke Laadinfrastructuur brengt prognoses samen over de elektrificatie van lichte voertuigen, zware voertuigen en binnenvaart en de laadbehoefte die daarbij hoort; En maakt inzichtelijk welke stappen per segment nodig zijn om voldoende laadinfrastructuur te realiseren. Lees in ons werkplan 2024 hoe de NAL werkgroep Logistiek hier dit jaar stappen in gaat zetten.
Beleid
De ‘Handreiking laden van elektrische voertuigen in de logistieke sector’ helpt bij het opstellen van beleid voor logistieke laadinfrastructuur. Lees hier de samenvatting.
Bedrijventerreinen
Veel logistieke bedrijven die overstappen naar elektrische bestelauto’s en trucks zullen naar verwachting gaan laden op bedrijventerreinen. Het aanleggen van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen is daarom een essentieel onderdeel in de transitie naar elektrisch vervoer. Hoe pak je dit aan?
Allereerst hebben we in de ‘Storymap Laadprognoses op bedrijventerreinen’ in kaart gebracht wat de verwachte laadbehoefte is per bedrijventerrein in Nederland.
Daarnaast is er de ‘Handreiking uitrol van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen’ die stap voor stap meeneemt in hoe je beleid voor de bijbehorende laadinfrastructuur ontwikkelt.
Hoe kun je deze laadprognoses nu het beste interpreteren? En vervolgens vertalen naar concreet beleid? De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) legt het je uit in een reeks factsheets.
Wil je als NAL regio, provincie of gemeente aan de slag met het stimuleren en realiseren van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen? De nieuwe handreiking ‘generieke aanpak bedrijventerreinen’ helpt je op weg met concrete handvatten.
De brochure Duurzame ontwikkeling bedrijventerreinen: klaar voor elektrisch transport geeft beleidsmakers informatie over het opladen van logistieke voertuigen op bedrijventerreinen, een overzicht van relevante stakeholders en initiatieven voor logistiek laden op bedrijventerreinen in Nederland.
Aanleggen laadinfrastructuur voor zwaardere voertuigen
De ‘Handreiking depot laden’ geeft inzicht bij het aanleggen van zwaardere laadinfrastructuur op het eigen depot. Also available in English.
In de basisset DC laden staan alle eisen die belangrijk zijn bij het aanleggen van DC-laadinfrastructuur.
Verkenning naar minimale eisen laadinfrastructuur voor elektrische logistiek
De logistieke sector moet tot 2030 rekening houden met € 625 miljoen investeringskosten om laadinfrastructuur te realiseren op eigen terrein. Deze kosten zijn berekend op basis van de verwachte laadbehoefte van twaalf veelvoorkomende vlootsamenstellingen.
De investering betreft eenmalige kosten (CAPEX) voor met name de aanschaf van laadinfrastructuur en de civiele werken en plaatsing. Lees het rapport ‘Kosten laadinfrastructuur logistiek laden op privaat terrein’
Bereken de kosten voor een laadplein op eigen terrein
Wil je weten wat de komende 10 jaar de kosten zijn om een laadplein voor je elektrische voertuigen te realiseren én te onderhouden? Vul dan onze vernieuwde TCO (Total Cost of Ownership) - tool Laadplein Kostenmodel in.
Overstappen op elektrisch rijden
Om over te stappen naar duurzaam en uitstootvrij vervoer zijn er veel tools en handreikingen beschikbaar die ondernemers kunnen helpen bij de overgang naar elektrisch rijden. Onder andere tools waar aanbevelingen op basis van de eigen logistieke operatie (jaarkilometrage, vlootomvang, beladingsgraad) worden gedaan. Wij hebben de tools op een rij gezet in het Stappenplan Elektrisch rijden zie: opwegnaarzes.nl.
Wanneer wordt een elektrische vrachtwagen voordeliger? Deze vraag is relevant bij het overstappen naar elektrisch rijden. Om de berekening te maken hebben we deze factsheet ontwikkeld. Hierin staat de berekening van het break-evenpunt van de gebruikskosten en het terugverdienen van de aanschaf van de elektrische truck.
Wil je meer weten over wat de energieprijzen voor de businesscase betekenen? Bekijk de veelgestelde vragen om te zien of het antwoord van jouw vraag hier genoemd staat.
Energiebeheer
Wil je elektrische voertuigen op eigen terrein gaan opladen? Dat vereist een netaansluiting die past bij jouw laadvraag. Hoe pak je dat aan en wat staat je te wachten? De factsheet ‘FAQ netaansluiting logistiek’ helpt je op weg en heeft de veelgestelde vragen en antwoorden gebundeld.
Het onderzoeksrapport ‘Laden voor logistiek bij beperkte netcapaciteit’ toont de mogelijkheden voor bedrijven om bij een beperkte netaansluiting toch elektrische voertuigen te laden. Van slim laden tot batterijsystemen. Hoe effectief en kansrijk zijn deze mogelijkheden? Dat onderzocht CE Delft, in opdracht van de NAL, via zes concrete praktijkcases. Lees ook het achtergrondrapport over hoe de zes maatregelen gekozen zijn.
Eén van de oplossingen voor efficiënt gebruik van de netcapaciteit is gedeeld gebruik van laadinfrastructuur. Hoe je dit juridisch regelt hebben we voor je in kaart gebracht in het rapport 'Laden bij de buren'.
De stijgende elektriciteitsprijzen zijn voor veel bedrijven een extra drempel om over te stappen op elektrisch vervoer. Maar moeten we ons hier wel door tegen laten houden? De NAL werkgroep Logistiek maakte deze factsheet. En bekijk ook de antwoorden op de veelgestelde vragen!
Gedeeld laden
Wil je bij het afleveren van goederen ook je voertuig opladen? Of te wel, wil je bij een collega laden? Maak dan gebruik van de Modelovereenkomst Laadinfrastructuur. Deze overeenkomst biedt duidelijke afspraken over het gebruik van de laadfaciliteiten van (collega-)vervoerders en/of verladers. De overeenkomst is tot stand gekomen in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN), evofenedex en TVM Verzekeringen.
Wat de juridisch aandachtspunten zijn bij het laden van voertuigen van naastgelegen bedrijven en welk scenario voor jou van toepassing is zie je in deze two pager ‘Laden bij de buren: juridische aandachtspunten‘. Wil je meer uitgebreide informatie, lees dan het rapport ‘Laden bij de buren’.
Bekijk ook Privaat logistiek laden bij elkaar op privaat terrein.
Openbaar laden zwaar vervoer
Om te weten waar op geschikte publieke laadpunten zijn, is een interactieve laadkaart voor zwaar vervoer ontwikkeld. Per locatie wordt aangegeven welk type voertuig daar kan laden, hoeveel laadpunten er zijn en hoeveel vermogen deze hebben.
De studie corridorladen biedt NAL-regio’s inzicht in wat voor laadnetwerk voor trucks (N2 en N3) op een bepaalde corridor gaat ontstaan. De studie biedt een afwegingskader om te bepalen waar en hoeveel laadvoorzieningen per corridor het beste gerealiseerd kunnen worden.
Reserveringssystemen
Om laden voorspelbaar te maken en geen kostbare tijd te verliezen, is er binnen de logistieke sector behoefte aan laadlocaties die van tevoren te reserveren zijn. Welke wensen er zijn voor een dergelijk reserveringssysteem is in de Marktverkenning reserveringssystemen logistiek laden in kaart gebracht.
Bouw
Hoe kan de bouw op een veilige manier openbare laadpalen gebruiken? Daarvoor is een handreiking verschenen, inclusief een set met veiligheidseisen. De handreiking is bedoeld voor opdrachtgevers (vaak gemeenten), eigenaren van laadinfrastructuur en aannemers. De NAL werkgroepen Logistiek en Veiligheid en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) werkten er samen aan.
De Procesplaat elektrisch laden op de bouwlocatie gaat over het realiseren van een netaansluiting op de bouwplaats. Het schetst zowel het huidige als toekomstig proces. De procesplaat is inmiddels getest in verschillende pilots. Naar aanleiding daarvan hebben we de procesplaat in 2024 aangepast.
Met de Tool Vermogensvraag Bouwproject kun je het nodige vermogen voor de meest voorkomende binnenstedelijke bouwprojecten eenvoudig in kaart brengen. Denk hierbij aan: rioolrenovatie, herinrichting straten, nieuw asfalt, sloopwerk en funderingswerkzaamheden.
Binnenvaart
20Q4 Elaad Outlook Binnenvaart