Nederland schakelt over op duurzaam vervoer: in 2050 is alle vervoer emissieloos. Dat hebben we afgesproken in het Klimaatakkoord. In 2030 verwachten we bijna 2 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Maar ook elektrische scooters, bestelbusjes, vrachtwagens en mobiele machines op de bouwplaats. Al deze duurzame voertuigen moeten opgeladen worden. Dat kan alleen met een goed en dekkend laadnetwerk.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) werkt sinds 2019 aan deze opgave. De NAL zorgt ervoor dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur in Nederland aansluit bij de uitrol van alle soorten elektrisch vervoer. Alle elektrische rijders kunnen altijd, overal, veilig en slim hun voertuig laden. Niet alleen op de eigen oprit, maar ook in de openbare ruimte, op bedrijventerreinen en bij tankstations. Zonder file op het elektriciteitsnet.
Een groot deel van de afspraken en acties worden lokaal en regionaal uitgevoerd. Ondernemers, overheid, netbeheerders en kennisinstellingen werken nauw samen. Zij ondersteunen regio’s en gemeenten om een dekkend, betrouwbaar en toekomstbestendig laadnetwerk te realiseren en bij te dragen aan een duurzaam en stabiel energiesysteem.
In het kader van de NAL is een prognose gemaakt van het aantal laadpunten dat nodig is, om de toekomstige elektrische auto’s op te laden. Landelijke opgave
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur zet elektrisch rijden in de versnelling. Om dit te bereiken worden in de NAL thema’s uitgewerkt. Thema's
Bij de NAL zijn verschillende partijen betrokken: stuurgroep, samenwerkingsregio's, marktpartijen en belangengroepen. Organisatie
De stuurgroep NAL is ingesteld om de stand van zaken van de acties uit de NAL te coördineren, initiëren, monitoren en waar nodig bij te sturen. Stuurgroep
Werkgroepen zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de landelijke actie en zullen de voortgang terugkoppelen aan het secretariaat (RVO). Werkgroepen
De NAL is een samenwerking van: het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W), het ministerie van Economische Zaken & Klimaat (EZK), de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Formule E-Team, (FET), de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO), de netbeheerders (uitvoering door ElaadNL) en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).
Het FormuleE-team is een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden en kent een grote diversiteit aan leden.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.