Regionale Aanpak Laadinfrastructuur provincie Groningen en Drenthe
De provincies Groningen en Drenthe trekken reeds enkele jaren samen op binnen het dossier elektrisch vervoer. In gezamenlijkheid wordt gewerkt aan een netwerk bestaande uit een mix van private en (semi)publieke laadpalen. Voor de publieke laadpalen loopt er sinds zomer 2019 een 1000 laadpalen concessie, waar deelnemende gemeenten aanspraak op kunnen maken. Binnen deze concessie kunnen er in samenwerking met Allego openbare laadpalen worden geplaatst. De concessie helpt de gemeenten om de uitrol van openbare laadinfrastructuur te versnellen. Momenteel is de uitrol van de laadinfrastructuur gericht op personenvervoer.
Een groot deel van deze laadpunten wordt geplaatst op basis van aanvragen van ev-rijders, maar er worden ook veel zogenaamde 'strategische laadpalen' geplaatst. Zo hoort elk dorp met 1000 inwoners in ieder geval één publiek laadpunt te hebben evenals OV-hubs.
De focus van deze uitrol ligt momenteel voornamelijk op het personenvervoer. Om de verwachte elektrificatie van personenvervoer in beeld te brengen is er door adviesbureau RHDHV een dashboard gemaakt. Aan de hand van dit dashboard kan er een goede inschatting worden gemaakt voor de te verwachten laaddruk door personenvervoer. Daarnaast komt er vanaf september een laadconsulent die de provincie Groningen en haar gemeenten kan ondersteunen bij het opstellen van laadvisies.
In september wordt ook een start gemaakt aan de uitrol voor de logistieke sector. Als provincie, in samenwerking met Enexis, willen wij uiteindelijk een dekkend laadnetwerk aanbieden voor alle vervoerstypen. Dit houdt ook in dat er speciale voorzieningen voor zwaardere voertuigen beschikbaar moeten zijn. Enpuls, onderdeel van Enexis, heeft aangekondigd vanaf september te willen beginnen met het programma LoLa (Logistiek Laden).
Regionale Aanpak Laadinfrastructuur provincie Fryslân
In het tweede kwartaal van 2021 publiceerde de provincie Fryslân een tender voor in totaal 1.400 publieke laadpunten voor de komende drie jaar. Er wordt een concessie gegund aan één marktpartij die verantwoordelijk wordt voor de plaatsing en instandhouding van deze publiek laadpunten. Het grootste deel van deze laadpunten zal worden geplaatst op basis van aanvragen van ev-rijders. Daarnaast wordt voorzien in een basisnetwerk van publieke laadpunten, zonder aanvragen van ev-rijders af te wachten.
Vanuit provincie Fryslân is een laadconsulent die gemeente ondersteunt met het opstellen van haar laadvisies. Elk dorp met 1000 inwoners of meer dient een publiek laadpunt te hebben. De focus van deze uitrol ligt momenteel voornamelijk op het personenvervoer. Provincie Fryslân wil in haar volgende aanbesteding meer focus leggen op de volgende thema’s:
- logistiek,
- snelladen
- (plezier) vaart.
- Semi-publiek
Súdwest Fryslân Heeft zelfstandig een aanbesteding uitgevoerd en doet niet mee met de gezamenlijke concessie. Súdwest Fryslân is wel aangehaakt bij de andere ontwikkelingen binnen de RAL Noord.
Samenwerkingsregio Noord
De noordelijke provincies hebben in vergelijking met bijvoorbeeld west-Nederland (randstad) een andere sociale geografie: Er zijn enkele middelgrote steden met een relatief dunbevolkt landelijk gebied. Dat verklaart ook de grote verschillen in de laadmix per regio. In de vier grote steden wordt veel minder thuis geladen (32%). In de regio Noord loopt dit juist op tot 75%. De afhankelijkheid van publieke laadinfrastructuur nabij huis is logischerwijs veel groter in de steden: 38%. Terwijl die in Noord juist heel laag is: 7%. In Noord geeft 92% van de EV-rijders aan thuis te kunnen laden. (Nationaal Laadonderzoek 2021/RVO).
De goede mogelijkheden voor thuisladers bieden kansen voor de combinatie met zonnepanelen en smart laden. Het relatief dunbevolkte gebied maakt dat de publieke (strategische) laadpalen minder worden benut dan in de Randstad. Dat maakt dat de investering in publieke laadinfrastructuur voor marktpartijen minder aantrekkelijk.
Een andere uitdaging is het elektriciteitsnet dat in grote delen van Noord Nederland tegen haar grenzen oploopt. Het zoeken naar de juiste combinaties van energie opwek en vraag, evenals innovaties in smart laden kunnen uitkomst bieden.
Het bundelen van en afstemmen tussen het private en publieke laadnetwerk is een van de grootste uitdagingen. Regionaal regie houden op de ontwikkeling van het laadnetwerk wordt daarom een van de belangrijkste taken van de RAL Noord. Om dit te bereiken zet de RAL Noord in op kennisdelen en waar mogelijk faciliteert RAL Noord gemeentelijke en regionale samenwerkingen voor het tot stand komen van een passend laadnetwerk.